Tektabanca (freelance) Sözleşmelerinde Yapmanız ve Yapmamanız Gerekenler
Tektabanca (freelancing) çalışma dünyasında girişimciler
kendileri için, büyük şirkette ayrı bir bölüm tarafından normal şekilde
yürütülen birkaç görev almak zorundadırlar. Bu görevlerin çoğu, tektabancaların (freelancers)
alışkın olduğu yaratıcı sürecin parçası değildir, hatta tercihen usandırıcıdır.
Sağ beyin çizgisel alana dalma düşüncesinde sık sık ürperti yaratır. Bu gibi
ayrıntı istilasına uğramış görevler, çoklu işe soyunmuş tektabancaları
gerecektir ama tamamlanmalılar.
Bir görev de sözleşmedir. Sözleşmeyi hazırlamak sizi
korur ve sadece bilgiyi belirtmez, daha önemlidir. Öyle olmak zorundadır.
Tektabanca çalışanların hata kabul etmez bir sözleşme tarafından ilgilerini
korumaya adanmış yasal bir bölümle ilgili çıkarları yoktur. Bununla birlikte
tektabancanın sözleşmesi kapsamlı, kısa ve açık olmalıdır. İşin faaliyet
alanını, planlama taleplerini, iki tarafın beklentilerini ve dahasını
özetlemelidir.
Bu yazıda; sözleşmenizde dahil olması ve biz tektabanca
topluluğundakilerin bazen olduğu gibi kontrol dışı şeyler için az bir şansın
kaldığı somut bir anlaşmanız olduğundan emin olmanızı saptama işinize yardımcı
olacağız. Bu yapılacaklar ve yapılmayacaklar umarız, sözleşme
planlaması ile gelen bir çok baş ağrısını ve varsayımı ortadan kaldıracaktır.
Çeşitli sözleşmesel unsurların ardındaki mantığı anlayarak, kiralandığınız özel
işinize uymak için sözleşmenizi daha iyi özelleştirebileceksiniz.
Temeller
Açıkça, temel bilgiyi içerir. Projenin “ne”’si ve “kim”
idir. Nasıl bir iş yapmanız için sizinle kim sözleşme yapıyor? Bu, bütün olarak
işi tanımlayan her sözleşmede yapıyor olan standart şeydir. Bu bilgi muhtemelen
iki tarafça iyi biliniyorken her halükarda onu sözleşmenize koyun ki görevler
ve sorumluluklar bakımından herkes aynı sayfada yer alsın. Çünkü öylesine temel
bir bilgidir ki; tektabancalar çoğu kez projenin çatısını kurmak için gerekli
olan bu kısmın ne kadar önemli olduğunu gözden kaçırırlar.
Yapılacaklar ve Yapılmayacaklar
Projedeki görevinizi baştan sonra kadar ve tamamen ne
gerekiyorsa aydınlığa kavuşturduğunuzdan emin olun, böylece müşteri giymek
istemediğiniz şapkayı başınıza koymayı denememiş olur. (Örneğin, sizi
tasarımdan, teknik destek sağlamaya atamaya çalışmak bir kez projeyi
başlatacaktır.)
Kim ve nelere sahip olduğunuzu biliyorsunuz; onların
uygunluğu için projedeki rolünüzü değiştirmek maksadıyla müşteri yüzünden odayı
terk etmeyin. Oynamaya istekli olduğunuz ve olmadığınız roller ile ilgili
belirli özellikli olun.
Zaman dilimi
Bu tamamen projenin alacağı zamanı ve sözleşmenin
kapsadığı süreyi belirler. Bazen “Tektabanca”, projenin tamamlanmasından sonra
müşterinin mevcut yayın akışındaki ürünün birleştirilmesine yardımcı olmak için
açık zaman bırakmak zorunda kalır. Ama her zaman değil. Başlangıçtaki zaman
dilimini kararlaştırmak ve sözleşmedeki şartları ve durumları şekillendirmek
tutulmuş avantajların olmadığını kesinleştirecektir.
Yapılacaklar ve Yapılmayacaklar
Çoğu insan son teslim günlerinden hoşlanmaz ve bazı
tektabancalar da farklı değildir. Onları sevseniz de sevmeseniz de
sözleşmenizin son teslim tarihi içermesi önemlidir. Getirebileceği baskıdan
dolayı bu ayrıntıyı gözden kaçırmayın. Müşterinin programını aklınızdan
çıkarmadan, görevlerinizi tam anlamıyla tamamlamak için kendinize yeterli zaman
ayırın. Sözleşmenin ne kadar zamanı kapsadığı hakkında belirsiz olmak, proje
başlatıldıktan sonra geliştirmek için müşteri odanıza bulacak bir şeyler
verecektir. Sorularıyla ve ilgileriyle, müşterilerin sunumlarınızı yanıtlamaya
ihtiyacı olmalarının zaman dilimine dahil olduğundan emin olun ki, böylece
nasıl ilerleneceğini tekrar duymayı beklemeniz, durmaksızın dizili kalmasın.
Teslim Detayları
Bunu sözleşmeden daha öteye taşımak, başlangıçtaki beklentilere
açıklık getirir. Müşteri son ürünün ne olacağını ve kendilerine nasıl teslim
edileceğini önceden bilir. Bu sizi; sonradan, hangi dosya türlerine
erişebilecekleri gibi şeyleri tahmin etmekten kurtarır ve ikisinin de aynı
sayfada olduğunu bilen müşteriye gönül rahatlığı verir. Bu ayrıca size
müşterinin bu iş alanıyla ilgili bilgi derinliğinin işaretini ve bir kere
teslim ettiğinizde bu ürünle ne kadar iyi çalışabileceklerini verir. Ürünün
erişimine yardımcı olmak ve onu tamamlamak için müşterinin ihtiyacını önceden
görebilmek, sözleşmenin diğer kısımlarını yöntemleştirmenize yardım edecektir.
Yapılması ve yapılmaması gerekenler
Bir kez daha, basit tutun. Müşterinin ihtiyaçlarına bir
kez değer verdiniz mi, onlara proje gereksinimlerine yetecek dosyalardan veya
dosya türlerinden daha fazlasını göndermeyin. Sakın onları, ne kadar uzman
olduğunuzu gösterme uğruna içi ek dolu zip dosyaları ile etkilemeye çalışmayın.
Bu durum tasarım bilinci yerleşmemiş ve lüzumsuz tacizlerle
cesaretlendirilmemiş müşteriyi ezecektir. Sade tutmak; müşterilerinizi yol
boyunca mutlulukla taşırken, size sadece iyi yapılmış bir işten gelen iç huzuru
vermekle kalmayıp aynı zamanda sizi sıradaki müşterinize ilerlediğiniz,
oyalayan bir gelecekten özgür bırakır.
Mali
Çoğu tasarım işine göre, saat yerine göre faturalandırma
herkes için daha kolaydır. Finansal konular üzerine bir anlaşmanız zaten
olabilir. Ancak onları sözleşmenizin içine koymak her halükarda iyi bir ölçü
olur. Sırf ödemeler hakkında bir anlayışınız var diye müşteri her zaman uygun
olarak miktarı unutup süreleri değiştirir.
Yapılması ve yapılmaması gerekenler
Eğer ikisinden biri vazgeçmek isterse; iş yapmadan evvel,
iki tarafı da korumak için; ilk, depozito (kapora) üzerine anlaşın. Müşterinin size projeyi yaptırarak
ve diğer müşteriler tarafından saptırılmasından koruyarak bu depozitonun onları
da koruduğunu anladığından emin olun. Ayrıca sözleşmenin finansal bölümünün
içine iptal maddesini dahil edin. Bu Santa’nın az ünlü kardeşi değil; bu
aslında sizi, tektabancayı, müşterinin; iki tarafın, tamamlanmadan sonra
erdirilmesi gereken finansal zorunluluklarını öne sürerek vazgeçmesi durumundan
korur.
Gözden geçirmeler ve değişiklikler
Ayrıca kendinizi, bahşiş tarafından örtülmüş ürünün içine
ne kadar gözden geçirme ve değişikliği ifade eden maddeyi dahil ederek
koruyabilirsiniz. Sözleşmede açıkça belirtilen sayıların ötesine giden, istenen
değişiklikler için fiyatlandırmayı ayarlayarak, onların ayrıcalıklarını kötüye
kullanmamalarının önüne geçmiş olursunuz. Bunun her iki taraf için bir açıklama olmadığı konusunda
açık olun. Bunu dahil ederek, müşteri memnun kalmak için sert olacak ya da
doğruyu anlamak için çoklu teşebbüse ihtiyacınız olacak demiş oluyorsunuz. Bu
basitçe ayırt eder ki biz karar vermeden önce bazı şeyleri tamamen belirli bir
işleme tabi tutmak için zamana ihtiyaç duyuyoruz ve onu bir kere eylem halinde
gördük mü bir düşüncenin çalışıp çalışmayacağı ile ilgili fikrimizi değiştirmek
için özgürlüğe sahip olmamız gerekiyor.
Yapılması ve yapılmaması gerekenler
Profesyonelliğin her zaman kazanması gerektiğini
hatırlayın, o yüzden sözleşmenin ilgili bu kısmının farklı olmasına izin
vermeyin. Evet, onları harekete geçiren her hevesin bir sonucu olarak bazı
müşterilerin istekler ile size defalarca geri gelmesi ağır olabilir, ama makul
olun. Sizi geçmişte yakan biri yüzünden tüm müşterilerinizi cezalandırmayın.
Beğeninize uygun düşmüyorsa bile, gururunuzun sizi müşterinin nazik ve
alçakgönüllü gözden geçirme miktarından alıkoymasına izin vermeyin. Her şeye
rağmen tasarım size ait olabilir ancak onlar size parayı, kendilerine yapmanız
için ödüyorlar.
Sonuç
En sonunda; sözleşmenin baştanbaşa profesyonel ve temiz
olduğundan emin, projedeki iki tarafın da rollerini belirlemede ise olabildiğince
detaylı olun.
Yorumlar
Yorum Gönder