Logo Tasarım Ustalarının 10 İlkesi
Logo tasarım
endüstrisinin emektarları başarıya bir sebepten dolayı eriştiler. Şüphesiz ki
biraz da yılların pratiği, kanı, teri, gözyaşı ve mürekkepli parmaklar
sayesinde olsa da; çoğunlukla dünya logo tasarım standardının 10 sağlam altın
ilkesine bağlı kalmaları sayesinde.
1 1- Eksiksiz Tasarım Özetinin Kabul
Edildiğini Garantiye Alın – David Airey
Tüm tasarım
projelerinde olduğu gibi özet planları; istekleri ve işin beklenen sonuçlarını
ana hatlarıyla belirler. Logo tasarımı ile tasarım özeti, tasarımcıyı doğru
amaca yönlendiren kıymetli bir belge parçasıdır. (İrlandalı
tanınmış logo tasarımcısı David Airey diyor)
Sağlam bir logo
tasarım özeti zamanın boşa harcanmadığını ve olabildiğince çabuk kabul edebileceğiniz
belli logo seçeneklerini garantiler. Logo özeti ayrıca dikkatimi, işinize en
iyi hizmet eden alanlarda toplayarak sizi nihai sonuçlara karşı daha mutlu
yapar. Bir grafik ya da logo tasarım projesiyle meşgul olduğunuzda, en başta
ayrıntılı bir logo tasarım özeti yazmak hayatidir. Bunun için iki sebep vardır:
İlk önce bu, bir iş sahibi olarak veya projenizden neye
ulaşmak istediğini tam olarak bilen bir kurum içi müdürü olarak sizi sağlama
alır.
İkincisi, tasarımcılar için referans noktası olarak
harekete geçen özet; onlara odaklanmaları için kilit noktaları vermektedir.
2 2- Müşterinin Endüstrisini Araştırın –
Jon Sandruck
Müşterinin işi ve endüstrisi hakkında kapsamlı bilgi,
logo tasarımında etkin bir rol oynayıp sadece doğru mesajı tarif etmekle
kalmaz, aynı zamanda müşterilerin sektörlerinde öne çıkmalarına yardımcı olur.
Jon Sandruck
Dallas/Fort Worth Metroplex’de yaşayıp çalışan bir Tektabanca (freelance)
grafik tasarımcısıdır. Bu yazıda Alliance Business Insurance logosunun
tasarımında, onun şirket araştırması, logo tasarımı için iyi hedeflenmiş fikre
öncülük etmiştir:
Alliance gibi müşterinin ihtiyaçlarını karşılayan sigorta
şirketinin büyük kısmının, müşterileri için ürünlerin en iyi karışımını bir
araya getirmesi ya da ittifak yapması beni etkiledi. Bu amaçla bir bütünün
çoklu parçalarını toplayan fikre odaklandım. Çünkü şirketin adı Alliance
(birlik) ve büyük A harfi üçgendir, ve üçgen görsel olarak en sabit, kararlı
şekildir; artı, sağlamlık sigorta endüstrisinde anahtar niteliktir. A harfi
biçimindeki simgelere odaklanmaya karar verdim.
3 3- Başlıca fikirlerinizi çabucak
ayrıntılandırmak için karalama defteri kullanın – Dainis Graveris
Bilgisayar ile
logo tasarım aşamasında, bazen belirsiz yönde sonuçlanmasına rağmen sık sık
dijital yaratıma saplanıp kalmak kolaydır. Baştaki tasarılarınızı kabataslak
çizmek çeşitli fikirleri gözden geçirmenize ve durumu çabucak değerlendirmenize
yardımcı olabilir.
Dainis Graveris
Letonyalı bir tasarımcıdır. Logo oluşturma süreci adlı makalesinde ilham verici
karalama konusu hakkında konuşmaktadır:
Karalama yapmak zaman tüketimi değildir ve kafanızdaki
fikirleri kağıda dökmenin iyi bir yoludur. Bu safhadan sonra esas olarak
bilgisayar üzerinde yapılan tasarım her zaman daha kolaydır. Karalama yapmak
hayal gücünüze adeta evrim geçirtmektir ki onu bir kere anladığınızda sadece
hep beyaz kağıttan başlayacaksınız.
4 4- Logoyu tek renkte iş görebilecek
şekilde tasarla – Patrick Winfield
Logolar devasa menzildeki çevrelerde kullanılır, logonun bazen küçük ölçüde ve sınırlı
renklerle yeniden üretilmesi gerekir, o yüzden logo tasarımının tek formatta
çalıştığını garantiye almak önemlidir.
10e20 blog’unun
yazarı olarak Patrick Winfield ilhamlarını ve fikirlerini okuyucularıyla
paylaşıyor. Bu yazıda, (Konseptten Tamamlamaya Logo Tasarım Evresi) tasarımda
renk konusunu ele alıyor:
Logonun en sade haliyle iyi görüneceğinden emin olmak
için öncelikle siyah ve beyaz ile çalışmayı severim. Renk çok öznel ve duygusaldır. Bu genel tasarımı çarpıtabilir,
varsayalım ki logonuzu hepten kırmızılar içinde görseydiniz, renk belki de
yanıtlayacağınız ve tasarım unsurlarını birleştirmeyeceğiniz ilk şey olurdu. Ta
ki onlar siyah ve beyaz logo üzerine yayını durdurana kadar, gözden geçirmesi
için müşteriye renk önerisini sunmayacağım bile.
5 5- Logoyu vektör halde oluşturun –
Chris Spooner
Adobe İllustrator
gibi vektör uygulamaları matematiksel eşitlikler üzerine kurulu sanat eseri
oluşturmaya yararken, Adobe Photoshop gibi tarama (raster) tabanlı uygulamalar
belgenin altında yatan piksellere güvenir. Logonun rahatça ölçülendirilebilmesi
için vektör formatta olması gerekir.
Chris Spooner
Tektabanca (freelance) grafik ve web tasarımcısı. Bu yazıda “How to Design a
Logotype from Conception Completion” logo tasarımında gereken vektör grafikleri
hakkında konuşmaktadır:
Logonuzu; Photoshop gibi raster (tarama) uygulamalarından
ziyade, daima Adobe İllustrator gibi vektör uygulamalarında tasarlayın, logo
olmanın sebebi nitelik kaybetmeden ölçeklenebilir olması ve 6 metre vinil
afişlerden kartvizitlere kadar basılan her şeyin üzerinde gıcır gıcır belirmeye
ihtiyaç duymasıdır.
6- Müşteriye
yalnıza en iyi konseptleri (kavramları, fikirleri) sunun – Angela Ferraro –
Fanning
Çeşitli tasarım
konseptleri bir defa oluşturuldu mu; müşteriye, gözden geçirmesi için sunulacak
en iyi örnekleri seçmenin tam zamanıdır. Bu evre tüm sürecin yarısı olup
projenin doğru yolda olup olmadığını kararlaştırır.
Angela Ferraro –
Fanning, logo creation for shoe boutique; Kick; adlı yazısına şöyle bir göz
atarken süreçlerinin bazıları hakkında konuşan, 13thirtyone’ın sahibidir.
Müşteri logosu üzerine çalışırken onları üç konsept ile
sunmak politikamdır. Üç farklı logo formatı kullanarak tamamen üç farklı bakış
oluşturmaya çalışırım; sadece tür, sadece görsel, ve ikisinin birleşimi.
Müşterim sırf üç logoyu da görüyor diye bu hepsinin bu kadar olacağı anlamına
gelmez. Kick’in logo kavramlarıyla beraber tam tamına 35 farklı logo fikri
yarattım.
Kick’e yapılacak logo tasarımlarını seçme konusunda
üzerine etraflıca düşünmek için, öncelikle hangilerinin benim gerçekten en iyi
çalışmalarım olduğuna karar vermek zorundayım. Müşteriye, portfolyomu gösterme
hususunda mutluluk duyacağım parçalar halinde sunmam önemlidir. Yayınlanan iş,
müstakbel müşteriler tarafından da görülecek iştir. Onun için, müşteriye
verilen her bir konseptin en yüksek kalitede olmasından emin olmalıyım.
7- Logonuzun
kontekste nasıl durduğunu gösterin – Veerle Pieters
Bir logo
kırtasiyeden araç görsellerine kadar çeşitli amaçlarla kullanılabilir. Müşteri
logosunun önerilmiş kullanımını bilmek, onların kontekste nasıl çalıştığının
önizlemesini vermek için kavramları biçimlendirmenize yardım edebilir.
Veerle Pieters
Belçika’da yaşayan grafik/web tasarımcısı ve tasarım takımının yarısıdır. Duoh!
Son blog Makalesinde scroll dergisi için logo tasarım sürecini ana hatlarıyla
açıkladı.
Bu logonun esas amacının dergi kapağına uymak olmasından
bu yana müşterime kurgusal kapak fotoğrafı sunacağımı düşündüm. Kapak
resimlemesine veya fotoğrafa göre, logoyu siyah ya da beyaz içinde de
kullanmayı düşündüm.
8- Basit
(Aptal) Tutun – Jeff Fisher
Tasarım dünyasının popüler ilkesi; B.A.T. akronimi olarak
geçen şey; “Basit, Aptal Tutun” kelimeleridir. Buradaki fikir, tasarımda
karışık olmaktan ziyade yalın olmaya gayret etmektir.
Uzman logo
tasarımcısı ve kitap yazarı Jeff Fisher, sadeliğin logo tasarımındaki yerine
dikkat çekiyor:
70’lerin ortasında kolejdeyken öğretmen beni Basit,
Aptal, Tutun diye çevrilen B.A.T. tasarım ilkeleriyle tanıştırdı. Çok önemli
bir tasarım değeri taşımaktadır. Basit logolar sık sık kolay tanınır, inanılmaz
şekilde akılda kalıcıdır ve müşterinin gereksinimini en etkili şekilde taşır.
Zarif ve arıtılmış bir kimlik ayrıca saatte 100 km hızla reklam tabelasından
geçen seyircinin dikkatini dükkanın kalabalık raflarında paketlemede ya da
reklam, pazarlama ve promosyon için kullanılan herhangi diğer araçlarda
çekecektir. Dünyanın en büyük ayakkabı firmasının uluslar arası markalaşmada
etkili, muazzam bir esası vardır ki, o da çok basit bir swoosh (nike’in
amblemi) simgesidir.
9- Sıra
renge geldiğinde eğitimli seçenekleri uygulayın – Ryan Nichols
Renk, tasarımın
kilit yüzlerinden biridir, her rengin verdiği psikoloji ve etkiler, heyecanlı
bir şekilde mesajı ve tasarımın genel cazibesini değiştirir. Kilit değerleri ve
renk seçimini sunmayla yakından ilgili olan logo tasarımı yüksek önem taşır.
Ryan Nichols, Carsonified
tarafından yapılan “Popüler web’in geleceğini markalaştırmak” konferansları
sırasında yaratıcı yönetmen olarak çalışmıştır. FOWA, FOOA ve FOWD
toplantılarının ardından markalaşma projesinde renk seçimi hakkında konuştuğu
bu geniş kapsamlı yazıda sürece ışık tutuyor.
Rengin çok önemli bir iletken olduğuna inanıyoruz, tona
çok katkıda bulunur ve markanın kasıtlı mesajıdır. Tasarım stratejisi
aşamasından topladığımız bilgi sayesinde, tatlı rakiplere karşı öne çıkmak için
enerjisi ve cesareti olan palet oluşturmak istediğimizi biliyordum. İlk
adımımız, ilham tahtasını bu kalitede olan bazı paletlere göz atmak için
değiştirmekti. Sonuçta, korunumlu çikolata kahverengisi ile çiftleşmiş her
görüşme için bir tek enerjik renk kullanmaya karar verdik. Kahverengi onu
dengelemiş ve aşırı vahşi ve enerjik kaçmasına mani olmuş iken bu her markaya
ferah bir görünüm vermektedir. Bu ayrıca tümünü etkin biçimde bağlayarak
kahverenginin birleştirici bağ görevini görüşmeler boyunca üstlenmesine izin
verdi.
10- Markayı
özenle düzenleyin – David Turner, Michael Bierut
Logolar
eğilimlerden kaçınmak için tasarlanmalıdır, onları zamandan arınmış parçalar
ile tasarlayınca bugün ve gelecekteki yıllarda harika görüneceklerdir. Arada
sırada markanın tazelenmeye ihtiyacı vardır. Bu yılın iki ünlü marka değişimi
Metallica’yı ve Saks Fifth Avenue’yu kapsıyor. Özgün tasarımın yerleşmiş
görüşlerine ve tarihe özel önem göstermek markayı yenilemede son derece önemlidir,
özellikle kollarında orijinal logolu dövmeleri olanları memnun etmek için die
hard hayran kulübü olan Metallica gibi itibarlı markalar için.
David Turner, Coca Cola’nın marka yenilemesi ve Amazon
için tasarlanan logo işlerini yapan Turner Duckworth stüdyosuna sahip kişi
olup, Metallica’nın marka yenilemesinin ardındaki tasarımcıdır.
Logonun kendisi çok önemliydi ve beni Metallica ile iyi
bir uyum içerisinde olduğumuza ikna etti. Geçmişlerine, özgün olarak
uyarladıkları logoyu nasıl uyarladıklarına baktık fakar bu tanınmanın ötesine
geçmişti. Bu iş Kola’nın yaptığımız kurumsal çalışmasıyla paralel gitti. Lars
(Metallica’nın bateristi) eski logoya bakıp onun içinde bir şeylerin olduğunu
ve esaslı bir kalite görürsek bunu sevebileceğini söyledi. İlginç şey şuydu ki,
logoyu bir kere web’e koyunca hayranlardan gelen karşılıklar harikaydı ki bu
onlar için çok önemlidir. Ve burada simgeleşmiş M harfi yeni albümün adı ile
uyumlu. Hemencecik uyuştular.
Benzer şekilde; Pentagram’ın ortağı Michael Bierut, Saks
Fifth Avenue’nun marka geçmişinin incelenmesi hakkında konuşuyor ve asıl
logodan ilham alıyor:
Geçmişlerini dikkatle gözden geçirirken, kurulduğundan bu
yana kullanılmış abartısız düzinelerce logonun olduğu bir depo bulduk.
Bunlardan biri göze çarptı, logo 1973’te Tom Carnesa tarafından çizilmiş,
neredeyse 20 yıl önceden tanıtılan bir imzadan uyarlanmış. Çoğu insanın aklında
bu hala Saks’ın (Saks Fifth Avenue, Kadın giyim markası) logosu. Ama 30 yıllık
logoyu basitçe tekrardan kurmak yeterli değildir.
Yorumlar
Yorum Gönder