Logo Tasarım Ustalarının 10 İlkesi



Logo tasarım endüstrisinin emektarları başarıya bir sebepten dolayı eriştiler. Şüphesiz ki biraz da yılların pratiği, kanı, teri, gözyaşı ve mürekkepli parmaklar sayesinde olsa da; çoğunlukla dünya logo tasarım standardının 10 sağlam altın ilkesine bağlı kalmaları sayesinde.

1    1-  Eksiksiz Tasarım Özetinin Kabul Edildiğini Garantiye Alın – David Airey

            Tüm tasarım projelerinde olduğu gibi özet planları; istekleri ve işin beklenen sonuçlarını ana hatlarıyla belirler. Logo tasarımı ile tasarım özeti, tasarımcıyı doğru amaca yönlendiren kıymetli bir belge parçasıdır. (İrlandalı tanınmış logo tasarımcısı David Airey diyor)
 
            Sağlam bir logo tasarım özeti zamanın boşa harcanmadığını ve olabildiğince çabuk kabul edebileceğiniz belli logo seçeneklerini garantiler. Logo özeti ayrıca dikkatimi, işinize en iyi hizmet eden alanlarda toplayarak sizi nihai sonuçlara karşı daha mutlu yapar. Bir grafik ya da logo tasarım projesiyle meşgul olduğunuzda, en başta ayrıntılı bir logo tasarım özeti yazmak hayatidir. Bunun için iki sebep vardır:

            İlk önce bu, bir iş sahibi olarak veya projenizden neye ulaşmak istediğini tam olarak bilen bir kurum içi müdürü olarak sizi sağlama alır.

            İkincisi, tasarımcılar için referans noktası olarak harekete geçen özet; onlara odaklanmaları için kilit noktaları vermektedir.




2  2- Müşterinin Endüstrisini Araştırın – Jon Sandruck

            Müşterinin işi ve endüstrisi hakkında kapsamlı bilgi, logo tasarımında etkin bir rol oynayıp sadece doğru mesajı tarif etmekle kalmaz, aynı zamanda müşterilerin sektörlerinde öne çıkmalarına yardımcı olur.

            Jon Sandruck Dallas/Fort Worth Metroplex’de yaşayıp çalışan bir Tektabanca (freelance) grafik tasarımcısıdır. Bu yazıda Alliance Business Insurance logosunun tasarımında, onun şirket araştırması, logo tasarımı için iyi hedeflenmiş fikre öncülük etmiştir:

            Alliance gibi müşterinin ihtiyaçlarını karşılayan sigorta şirketinin büyük kısmının, müşterileri için ürünlerin en iyi karışımını bir araya getirmesi ya da ittifak yapması beni etkiledi. Bu amaçla bir bütünün çoklu parçalarını toplayan fikre odaklandım. Çünkü şirketin adı Alliance (birlik) ve büyük A harfi üçgendir, ve üçgen görsel olarak en sabit, kararlı şekildir; artı, sağlamlık sigorta endüstrisinde anahtar niteliktir. A harfi biçimindeki simgelere odaklanmaya karar verdim.
 






3   3-  Başlıca fikirlerinizi çabucak ayrıntılandırmak için karalama defteri kullanın – Dainis Graveris

            Bilgisayar ile logo tasarım aşamasında, bazen belirsiz yönde sonuçlanmasına rağmen sık sık dijital yaratıma saplanıp kalmak kolaydır. Baştaki tasarılarınızı kabataslak çizmek çeşitli fikirleri gözden geçirmenize ve durumu çabucak değerlendirmenize yardımcı olabilir.

            Dainis Graveris Letonyalı bir tasarımcıdır. Logo oluşturma süreci adlı makalesinde ilham verici karalama konusu hakkında konuşmaktadır:

            Karalama yapmak zaman tüketimi değildir ve kafanızdaki fikirleri kağıda dökmenin iyi bir yoludur. Bu safhadan sonra esas olarak bilgisayar üzerinde yapılan tasarım her zaman daha kolaydır. Karalama yapmak hayal gücünüze adeta evrim geçirtmektir ki onu bir kere anladığınızda sadece hep beyaz kağıttan başlayacaksınız.
 



4     4- Logoyu tek renkte iş görebilecek şekilde tasarla – Patrick Winfield

            Logolar devasa menzildeki çevrelerde kullanılır,  logonun bazen küçük ölçüde ve sınırlı renklerle yeniden üretilmesi gerekir, o yüzden logo tasarımının tek formatta çalıştığını garantiye almak önemlidir.

            10e20 blog’unun yazarı olarak Patrick Winfield ilhamlarını ve fikirlerini okuyucularıyla paylaşıyor. Bu yazıda, (Konseptten Tamamlamaya Logo Tasarım Evresi) tasarımda renk konusunu ele alıyor:

            Logonun en sade haliyle iyi görüneceğinden emin olmak için öncelikle siyah ve beyaz ile çalışmayı severim. Renk çok öznel ve duygusaldır. Bu genel tasarımı çarpıtabilir, varsayalım ki logonuzu hepten kırmızılar içinde görseydiniz, renk belki de yanıtlayacağınız ve tasarım unsurlarını birleştirmeyeceğiniz ilk şey olurdu. Ta ki onlar siyah ve beyaz logo üzerine yayını durdurana kadar, gözden geçirmesi için müşteriye renk önerisini sunmayacağım bile.


 




5     5- Logoyu vektör halde oluşturun – Chris Spooner

            Adobe İllustrator gibi vektör uygulamaları matematiksel eşitlikler üzerine kurulu sanat eseri oluşturmaya yararken, Adobe Photoshop gibi tarama (raster) tabanlı uygulamalar belgenin altında yatan piksellere güvenir. Logonun rahatça ölçülendirilebilmesi için vektör formatta olması gerekir.

            Chris Spooner Tektabanca (freelance) grafik ve web tasarımcısı. Bu yazıda “How to Design a Logotype from Conception Completion” logo tasarımında gereken vektör grafikleri hakkında konuşmaktadır:

            Logonuzu; Photoshop gibi raster (tarama) uygulamalarından ziyade, daima Adobe İllustrator gibi vektör uygulamalarında tasarlayın, logo olmanın sebebi nitelik kaybetmeden ölçeklenebilir olması ve 6 metre vinil afişlerden kartvizitlere kadar basılan her şeyin üzerinde gıcır gıcır belirmeye ihtiyaç duymasıdır.

 

 6- Müşteriye yalnıza en iyi konseptleri (kavramları, fikirleri) sunun – Angela Ferraro – Fanning

            Çeşitli tasarım konseptleri bir defa oluşturuldu mu; müşteriye, gözden geçirmesi için sunulacak en iyi örnekleri seçmenin tam zamanıdır. Bu evre tüm sürecin yarısı olup projenin doğru yolda olup olmadığını kararlaştırır.

            Angela Ferraro – Fanning, logo creation for shoe boutique; Kick; adlı yazısına şöyle bir göz atarken süreçlerinin bazıları hakkında konuşan, 13thirtyone’ın sahibidir.

            Müşteri logosu üzerine çalışırken onları üç konsept ile sunmak politikamdır. Üç farklı logo formatı kullanarak tamamen üç farklı bakış oluşturmaya çalışırım; sadece tür, sadece görsel, ve ikisinin birleşimi. Müşterim sırf üç logoyu da görüyor diye bu hepsinin bu kadar olacağı anlamına gelmez. Kick’in logo kavramlarıyla beraber tam tamına 35 farklı logo fikri yarattım.

            Kick’e yapılacak logo tasarımlarını seçme konusunda üzerine etraflıca düşünmek için, öncelikle hangilerinin benim gerçekten en iyi çalışmalarım olduğuna karar vermek zorundayım. Müşteriye, portfolyomu gösterme hususunda mutluluk duyacağım parçalar halinde sunmam önemlidir. Yayınlanan iş, müstakbel müşteriler tarafından da görülecek iştir. Onun için, müşteriye verilen her bir konseptin en yüksek kalitede olmasından emin olmalıyım.







7-  Logonuzun kontekste nasıl durduğunu gösterin – Veerle Pieters

            Bir logo kırtasiyeden araç görsellerine kadar çeşitli amaçlarla kullanılabilir. Müşteri logosunun önerilmiş kullanımını bilmek, onların kontekste nasıl çalıştığının önizlemesini vermek için kavramları biçimlendirmenize yardım edebilir.

            Veerle Pieters Belçika’da yaşayan grafik/web tasarımcısı ve tasarım takımının yarısıdır. Duoh! Son blog Makalesinde scroll dergisi için logo tasarım sürecini ana hatlarıyla açıkladı.

            Bu logonun esas amacının dergi kapağına uymak olmasından bu yana müşterime kurgusal kapak fotoğrafı sunacağımı düşündüm. Kapak resimlemesine veya fotoğrafa göre, logoyu siyah ya da beyaz içinde de kullanmayı düşündüm.







8- Basit (Aptal) Tutun – Jeff Fisher

            Tasarım dünyasının popüler ilkesi; B.A.T. akronimi olarak geçen şey; “Basit, Aptal Tutun” kelimeleridir. Buradaki fikir, tasarımda karışık olmaktan ziyade yalın olmaya gayret etmektir.

            Uzman logo tasarımcısı ve kitap yazarı Jeff Fisher, sadeliğin logo tasarımındaki yerine dikkat çekiyor:

            70’lerin ortasında kolejdeyken öğretmen beni Basit, Aptal, Tutun diye çevrilen B.A.T. tasarım ilkeleriyle tanıştırdı. Çok önemli bir tasarım değeri taşımaktadır. Basit logolar sık sık kolay tanınır, inanılmaz şekilde akılda kalıcıdır ve müşterinin gereksinimini en etkili şekilde taşır. Zarif ve arıtılmış bir kimlik ayrıca saatte 100 km hızla reklam tabelasından geçen seyircinin dikkatini dükkanın kalabalık raflarında paketlemede ya da reklam, pazarlama ve promosyon için kullanılan herhangi diğer araçlarda çekecektir. Dünyanın en büyük ayakkabı firmasının uluslar arası markalaşmada etkili, muazzam bir esası vardır ki, o da çok basit bir swoosh (nike’in amblemi) simgesidir.








9- Sıra renge geldiğinde eğitimli seçenekleri uygulayın – Ryan Nichols

            Renk, tasarımın kilit yüzlerinden biridir, her rengin verdiği psikoloji ve etkiler, heyecanlı bir şekilde mesajı ve tasarımın genel cazibesini değiştirir. Kilit değerleri ve renk seçimini sunmayla yakından ilgili olan logo tasarımı yüksek önem taşır.

            Ryan Nichols, Carsonified tarafından yapılan “Popüler web’in geleceğini markalaştırmak” konferansları sırasında yaratıcı yönetmen olarak çalışmıştır. FOWA, FOOA ve FOWD toplantılarının ardından markalaşma projesinde renk seçimi hakkında konuştuğu bu geniş kapsamlı yazıda sürece ışık tutuyor.

            Rengin çok önemli bir iletken olduğuna inanıyoruz, tona çok katkıda bulunur ve markanın kasıtlı mesajıdır. Tasarım stratejisi aşamasından topladığımız bilgi sayesinde, tatlı rakiplere karşı öne çıkmak için enerjisi ve cesareti olan palet oluşturmak istediğimizi biliyordum. İlk adımımız, ilham tahtasını bu kalitede olan bazı paletlere göz atmak için değiştirmekti. Sonuçta, korunumlu çikolata kahverengisi ile çiftleşmiş her görüşme için bir tek enerjik renk kullanmaya karar verdik. Kahverengi onu dengelemiş ve aşırı vahşi ve enerjik kaçmasına mani olmuş iken bu her markaya ferah bir görünüm vermektedir. Bu ayrıca tümünü etkin biçimde bağlayarak kahverenginin birleştirici bağ görevini görüşmeler boyunca üstlenmesine izin verdi.
 





10-  Markayı özenle düzenleyin – David Turner, Michael Bierut

            Logolar eğilimlerden kaçınmak için tasarlanmalıdır, onları zamandan arınmış parçalar ile tasarlayınca bugün ve gelecekteki yıllarda harika görüneceklerdir. Arada sırada markanın tazelenmeye ihtiyacı vardır. Bu yılın iki ünlü marka değişimi Metallica’yı ve Saks Fifth Avenue’yu kapsıyor. Özgün tasarımın yerleşmiş görüşlerine ve tarihe özel önem göstermek markayı yenilemede son derece önemlidir, özellikle kollarında orijinal logolu dövmeleri olanları memnun etmek için die hard hayran kulübü olan Metallica gibi itibarlı markalar için.

            David Turner, Coca Cola’nın marka yenilemesi ve Amazon için tasarlanan logo işlerini yapan Turner Duckworth stüdyosuna sahip kişi olup, Metallica’nın marka yenilemesinin ardındaki tasarımcıdır.

            Logonun kendisi çok önemliydi ve beni Metallica ile iyi bir uyum içerisinde olduğumuza ikna etti. Geçmişlerine, özgün olarak uyarladıkları logoyu nasıl uyarladıklarına baktık fakar bu tanınmanın ötesine geçmişti. Bu iş Kola’nın yaptığımız kurumsal çalışmasıyla paralel gitti. Lars (Metallica’nın bateristi) eski logoya bakıp onun içinde bir şeylerin olduğunu ve esaslı bir kalite görürsek bunu sevebileceğini söyledi. İlginç şey şuydu ki, logoyu bir kere web’e koyunca hayranlardan gelen karşılıklar harikaydı ki bu onlar için çok önemlidir. Ve burada simgeleşmiş M harfi yeni albümün adı ile uyumlu. Hemencecik uyuştular.
 




            Benzer şekilde; Pentagram’ın ortağı Michael Bierut, Saks Fifth Avenue’nun marka geçmişinin incelenmesi hakkında konuşuyor ve asıl logodan ilham alıyor:

            Geçmişlerini dikkatle gözden geçirirken, kurulduğundan bu yana kullanılmış abartısız düzinelerce logonun olduğu bir depo bulduk. Bunlardan biri göze çarptı, logo 1973’te Tom Carnesa tarafından çizilmiş, neredeyse 20 yıl önceden tanıtılan bir imzadan uyarlanmış. Çoğu insanın aklında bu hala Saks’ın (Saks Fifth Avenue, Kadın giyim markası) logosu. Ama 30 yıllık logoyu basitçe tekrardan kurmak yeterli değildir.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Renk Kuramını Anlamanın Temelleri

Benzeşik Renkleri Anlamak

Tipografi Kurallarının Akıllıca Kullanımı