Renk Kuramını Anlamanın Temelleri
Renk kuramı rengin hem bilimine, hem de sanatına değinir.
İnsanların rengi nasıl algıladıklarını, renklerin nasıl birleştiğini, uyduğunu
ya da çatıştığını; bilinçaltı mesajlarının (ve çoğunlukla kültürel mesajların)
renkleri nasıl ilettiğini ve renk türetmek için kullanılan yöntemleri açıklar.
Peki o halde renk kuramını neden bir
girişimci gibi önemsemelisiniz? Neden çalışmanıza sadece biraz kırmızı ekleyip
işi tamamlamıyorsunuz? Sonuçta Coca-Cola’da işe yaramıştı değil mi?
Renk kuramı size marka inşa etmenizde
yardım edecek ve bu sayede daha fazla satış yapabileceksiniz. Haydi şimdi tüm
bunların nasıl çalıştığına bir göz gezdirelim.
Rengi
Anlamak
“İnsanlar bir üründen hoşlanıp
hoşlanmadıklarına en çok 90 saniyede karar veriyorlar. Bu kararın yüzde doksanı
yalnızca renk üzerine kuruludur.”
Bir alışveriş merkezindeki içecek bölümünde yüzlerce içecek rafı arasında dolanıp dururken yalnızca 6’lık kolayı bulmaya çalıştığınızda aslında neye bakıyorsunuz? Yalnızca bir logo ya da kırmızı kutular.
İnsanlar bir üründen hoşlanıp hoşlanmadıklarına en çok 90 saniyede karar veriyorlar. Bu kararın yüzde doksanı yalnızca renk üzerine kuruludur. O yüzden markalaşmanızın çok önemli bir kısmı renk üzerine odaklanmalıdır.
RGB: Eklemeli Renk Modeli
Eklemeli
renk karışımı. Eğer siz de ne kadar kırmızı ve yeşil birleşiminin sarı yapacağı
konusunda zorlanıyorsanız: www.youtube.com/watch?v=KZ-mEddsYqo#t=1m24s uzantılı bu videoyu izleyebilirsiniz.
Neden Önemsemelisiniz?
Diyelim
ki parlak sarı bir logoya sahip çok çarpıcı bir markanız var. Logonuzu
Facebook, Twitter ya da websiteniz gibi mecralarda yayınlarsanız ve doğru renk
sürecini takip etmezseniz, logonuz parlak sarı yerine bulanık ve soluk
görünebilecektir. İşte bu yüzden herhangi bir ekranda çalışırken CMYK değil
RGB kullanın.
CMYK:
Eksiltmeli Renk Karışım Modeli
Fiziksel
bir yüzey üstünde gördüğünüz herhangi bir renk (kağıt, poster, paketleme vs.)
eksiltmeli renk karışım modelini kullanır. Çoğu insan anaokulundaki parmak izi
boyaması etkinliklerinden dolayı bu renk modeline aşinadır. Demek ki
“eksiltmeli” olayı daha fazla renk ekleyip kağıttan ışığı eksiltme gerçeğine
dayanmaktadır. Geleneksel
olarak eksiltmeli süreçte kullanılan ana renkler kırmızı, sarı ve maviydi. Tıpkı
ressamların başka renk gamları edinmek için yaptığı renk karışımlarında olduğu
gibi. Ancak renkli basım teknikleri gün yüzüne çıktıkça bu renkler yerini Cyan
(açıkça bir mavi), Magenta (pembe-kırmızı karışımı) Sarı ve “Key black” denen
bir siyaha bıraktı. Cyan, Magenta, Yellow, Key Black. Yani CMYK renk modeli. Bu
renk karışımı baskıcılara daha geniş renk seçeneklerinde baskı üretmelerine
olanak tanıdı.
Neden
önemsemelisiniz?
Tam
renkli bir broşür basmaya karar verdiniz. Eğer tüm o paranızı pazarlamaya
yatırırsanız (çünkü basım ucuz değil!), o zaman yazıcınızın renkleri doğru
vermesini umarsınız. Basım
teknikleri eksiltmeli renk karıştırma yöntemini kullandığından bu yana istenen
kesin renkleri elde etme düzeni yalnızca CMYK kullanılarak ulaşılabilir oldu.
RGB kullanmak yalnızca isabetsiz renk sonuçlarına değil, aynı zamanda yazıcınızın
sizin bu talebiniz üzerine çok yorulup bunu kartuş masraflarına yansıtmasına da
yol açacaktır.
Renk
Çarkı
Sizi
bilmem ama… ben çocukken, sonbaharda okula yeniden başlamanın en güzel tarafı 64
kalemli yepyeni bir boya kutusu seti almaktı. Olanaklar sonsuz görünürdü. Ta ki
kaçınılmaz şekilde siyah pastelimi kaybedene kadar. Renk
çarkı ve renk uyumunu anlamak (neyin işe yarayıp neyin yaramadığı ve rengin
nasıl hareket ettiği) yeni bir pastel boya seti almak kadar heyacan verici.Terimleri ve renk boyunca giden süreçleri anlayabilmek kendinizi bilgili biçimde ifade edebilmenize fırsat sunacak.
Eksiltmeli renk karışımı ilkokulda
yaptığımız renk karıştırma etkinliklerine oldukça benzerdir. Alttaki video
linki “eksiltme” olayını görselleştirme anlamında harika bir iş çıkarmış.
www.youtube.com/watch?v=5inTryUaQyg
Renk
Çarkı Esasları
İlk renk çarkı Isaac Newton tarafından
1666’da tasarlandı, dolayısıyla anaokulunda tanıştığınızdan daha erken bir
tarihe denk gelmektedir. Sanatçı ve tasarımcılar renk uyumları, karışımlar ve
paletler geliştirmek için bunu hala kullanmaktadırlar.
Renk çarkı üç ana renkten (kırmızı,
sarı, mavi), üç adet ikincil renkten (ana renklerin: yeşil, turuncu, mor ile karıştırılmasında
elde edilir) ve altı adet üçüncül renkten (mavi-yeşil ya da kırmızı-mor gibi
ana ve ikincil renklerden yapılmış renklerden) meydana gelmektedir.
Çarkın merkezinden bir çizgi çekince
sıcak renkler ile (kırmızlar, turuncular, sarılar) soğuk renkleri (maviler,
yeşiller, morlar) ayrıştırmış olursunuz.
Sıcak renkler genellikle enerji, parlaklık ve eylem ile ilişkilendirilirken soğuk renkler ise sıklıkla sakin, huzur ve sessizlik ile nitelendirilir. Isıya sahip olan bir rengi tanıdığınızda aynı zamanda bir logo ya da websitesindeki sıcak yahut soğuk rengin nasıl bir etki yaratacağını anlayabilirsiniz.
Renk
Gamı, Koyu Ton, Açık Ton ve Orta Ton
Hadi
gelin şu 64 pastel kalemli anaokulu günlerimize geri dönelim. Şimdi biz bu 12
renkten oluşan çarktan ayrılıp nasıl oldu da 64 renkli pastel boyalara geldik
diye merak ediyorsunuzdur. İşte tam da burada açık, orta ve koyu tonlar ortaya
çıkıyor.
Hue = Renk Gamı
Shade = Koyu Ton
Tint = Açık Ton
Tone = Orta Ton
Kısacası açık, orta ve koyu tonlar renk çarkındaki renk ya da renk gamların türevleridirler. Açık ton renk gamına beyazın eklemiş halidir. Örneğin, kırmızı+beyaz = Pembe.
Koyu ton renk gamına siyahın eklemiş halidir. Örneğin: kırmızı+siyah=bordo.
Ve son olarak orta ton ise renk gamına siyah ve beyazın (gri) eklenmiş halidir. Bu, özgün renk gamını karartırken rengi daha soluk ve şiddetsiz yapar.
Renk
Şemaları
Hadi
renk şemalar hakkında konuşalım… Tasarımcılar renk çarkını kullanarak pazarlama
ögeleri için renk şeması geliştirirler.Alttaki örnek sırasıyla: Tamamlayıcı, Benzeşik ve Üçlemeli.
Wiell
tarafından tasarlanan “Pepper Powered” logosu
Benzeşik Renkler
Benzeşik renkler renk çarkında bir diğerinden sonraki sıraya otururlar. Kırmızı, Turuncu ve sarı gibi. Benzeşik bir renk şeması oluşturduğunuzda bir renk baskın olur, diğeri destekler ve öbürü de vurgu katar. İş dünyasında benzeşik renk şemaları gözü rahatlatmakla kalmadığı gibi müşteriyi nerede ve nasıl davranacağı konusunda etkili bir şekilde eğitir.
Tostitos’un websitesi
benzeşik bir renk şeması kullanmakta. Parlak turuncu renkteki gezinti
bölmesinin gözü siteyi keşfetmeye sürüklediğine ve alttaki vurgusal renkteki
bağlantıların acıkmış müşterileri “Buy Online (Çevirimiçi Satın Al) kısmına
yönlendirdiğine dikkat edin.
Üçlemeli Renkler
Üçlemeli
renkler renk çarkında eşit boşluklar ile konumlandırılmış oluğ son derece
parlak ve devingen olma eğilimindedirler. Pazarlamanızda üçlemeli bir renk
şeması kullanmak hem görsel zıtlık hem de ahenk yaratacak; genel görseli açığa
çıkarırken her bir nesneyi de ön plana koyacaktır. Burger King bu renk şemasını
oldukça başarılı bir şekilde kullanıyor. Bu arada acıktım ben ya!
Ama
cidden, neden renk kuramını önemsemeliyiz?
İki sözcük: Markalaşma ve
pazarlama.
Hayır Bekleyin, üç sözcük:
Markalaşma, Satış ve Pazarlama.
Renk ve renk şemaları hakkındaki
bu temel bilgi ile artık etkili bir markalaşma kararı vermek için hazırsınız.
Renk kuramı bilgisi yalnızca kendi pazarlamanıza
rehber olmayacak, aynı zamanda rekabet dünyasının nasıl yürüdüğünü daha iyi
anlamanızı sağlayacak.Üç hukuk firmasının web sitelerinin yan yana karşılaştırmasında benzeşik renk şemalarının türevlerine dikkat etmişsinizdir. Mavi genellikle güvenilebilirlik ile, kahverengi erkeksilik ile ve sarı ise yetenek ve mutluluk ile anılır. Tüm bunlar yalancılık ve saldırganlık gibi olumsuz anlamlara sahip olan basmakalıp bir alandaki olumlu çağrışımlardır. Markanızı öne çıkarıp kitlenize cazip hale getirmek… artı kötü renklerin kötü satışlar olduğunu anlamak… İşte bu yüzden renk kuramını önemsemelisiniz.
Renk Kuramı ile ilgili sorularınız mı var? Yorum olarak yazabilirsiniz!
Bu makale özgün haliyle Peter Vukovic
tarafından yazılarak 2012’de kaleme alınmıştır. Şimdiki biçimi yeni bilgiler ve
örnekler ile güncellenmiştir.
Kaynak: Smashing Magazine
Yorumlar
Yorum Gönder