Tasarım Eleştirisi Etkili Biçimde Nasıl Yanıtlanır?
Winston Churchill bir keresinde: “Tenkit kabul edilir olmayabilir, ama gereklidir. İnsan vücudundaki acı gibi aynı işlevi yerine getirir. İşlerin hastalıklı durumuna dikkat çeker.” demiştir. Nerde ya da kim için çalıştığınızı umursamayarak eleştiri kaldırabilir olmak, iş tanımının bir parçasıdır. Müşteri ya da patronunuzdan geri bildirim almadığınız eleştiri üzerine uygun bir açıya ve onu nasıl etkili bir şekilde kullanacağınızla ilgili sağlam bir zekaya sahip olmak önemlidir. Ne yazık ki çok az insan eleştiriden hoşlanır. Doğrusu çoğu vurdumduymazlık geliştirmiştir ve başlarından defedip kaldırmaktan gurur duyarlar. Yinede, olumsuz çağrışıma rağmen; eleştiri çoğu kez, tasarımcı olarak yetişmek için mükemmel bir fırsat sunar. Etkili şekilde yanıtlamadan önce bu fırsatların ne olduğunu anlamaya ihtiyacımız var.
Yapıcı
eleştiri kazanmanın bazı önemli yönleri üzerine duralım:
Kör noktaları açığa
çıkarın:
Kendi işinizi yapmak kolaydır, ama alışkanlıklarınız en
sonunda derinden kökleşecekler ve bırakması zor olacak. Eleştiri işinize karşı
yaşamsal bir dış görünüm, iyileştirme için göremediğiniz meydana çıkan olası
alanları verir.
Kendinize meydan
okuyun:
Geribildirim, daha iyi bir tasarımcı olmanız için size
meydan okur. Kendi standartlarınız için yerleştirmekten ziyade işinizi bir
aşama yukarıya taşımaya zorlandınız.
Haberleşme
becerilerinizi geliştirin:
Bir eleştirmenle anlaşmak haberleşme şeklinizi önemli
ölçüde geliştirebilir.
Dış motivasyon:
Yapıcı eleştiri kalçanıza sık sık tekme atar. Yeni
tasarım becerileri ve teknikleri öğrenmeniz gerekir. Bireysel odaklanma
harikadır ama herkes zaman zaman yardım alır.
Alçak gönüllülük dersi:
Alçak gönüllülüğün önemini asla küçümsemeyin. Eleştiri her
ne kadar egoyu zedelese de sizi diğerlerinden öğrenmek için daha açık, çalışmak
için daha kolay yapar.
Eleştiriye olumlu bakış yeterli değildir. Aynı zamanda
size geldiğinde etkili biçimde nasıl yanıtlayacağınızı bilmeniz gerekir. İşte
bugün eleştirinin çoğunu yapmaya başlamak için kullanabileceğiniz sekiz ipucu.
1.Doğru
bir tavır takının
Tasarım özneldir ve tıpkı bir karınca yapısı gibi kural
kitabı yoktur. Hiç kimse size işinizle ilgili neyin doğru ve yanlış olduğunu
söyleyemez, ama bu demek değildir ki patronunuzun ya da müşterinizin fikrini
tamamen görmezden gelebilirsiniz. Yinede doğru bir tavır içerisinde eleştiri ve
geribildirim alarak bunu faydaya çevirebilir hatta eğlenebilirsiniz.
Herkes kişisel deneyimleriyle tasarıma süzgeç arasından
bakmaktadır ki bu süzgeç genellikle çok farklıdır. Tasarımda derece sahibi
olabilirken ve 10 yılın tecrübesiyle, herkes sizin “uzman” görünüşünüzle aynı
fikirde olmayacak, o yüzden öyle olmalarını beklemeyin. Önemli olan şey
başlangıçta doğru bir tutuma sahip olmaktır. Diğerlerinin sizinle uyuşmamasına
ihtimal verin ve yeni bakış açılarına açık olun. Beklentilerinizi hizaya koyun
ve eleştirinin sürecin bir parçası olduğunuzu anlayın. Sert eleştiri derinden
kesip yaralayabilse de; güdüler öğreti, yukarda ifade edilen tüm iyi şeyleri
yapar.
Son defa ama kararlı biçimde kendinizi eleştiriden
kurtarmaya çalışın ve onu işinize veya eylemlerinize karşı bir açıklama olarak
görün, kişisel saldırı olarak değil. Söylemesi yapmaktan kolay, bu ayrım etkili
yanıtlama için anahtardır. Eğer eleştirinin üstesinden gelebilir de sakin ve
tesirlice yanıtlayabilirseniz, sadece eleştirmenlerin hayranlığını kazanmakla
kalmaz, ayrıca yaparken çok daha iyi hissedersiniz. Doğru beklentileri kurun,
yararları anlayın, kendinizi eşit yapmaktan çıkarın ve hatırlayın ki tutumunuz
gerçekten her şeydir.
2.
Hedefi anlayın
Diğerleriyle paylaşmadan önce tasarım amacını açıkça
tanımlamak her zaman iyi bir fikirdir. Annenize gösteriş mi yapıyorsunuz? O,
tasarım sayesinde iş sorununu çözmeye çalışan müşteri mi? Ya da belki de
projede deneyimi olmayan bir arkadaşa başvuruyorsunuz. Ne olursa olsun,
belirsiz ya da karışık amaç daima hedef dışı geribildirimleri ortaya çıkarır, o
yüzden harekete geçmeden önce herkesin anlamasına yol açtığınızdan emin olun.
Eleştirilere etkili bir şekilde cevap vermek için, eleştirmenin amacınızı
anladığından emin olun. Amacınızı not ve öz ifadelerle sunun; aldığınız
eleştiriler hedef alınacak ve sonuç dava konusu olabilecek.
3.
İlk tepkinizi ölçün
Çoğu insana göre (ben de dahil), eleştiriye olan ilk
tepki savunmaya geçmek hatta saldırmaktır. Eğer bu da tam size göreyse, derin
nefes alma alışkanlığınızı ilerletmek için zaman ayırın ve karşılık vermeden
önce 10’a kadar sayın. Şu andaki basit ve etkili yöntem soğukkanlılığı tekrar
kazanmanıza ve mantığın duygudan ağır basmasına izin vermenize fırsat verir.
Yapmak isteyeceğiniz son şey aşırı duygusal olmak ve sonradan pişman olacağınız
cevaplar vermektir. Unutmayın ki çoğu durumda, sadece eleştiriniz size yardım
etmeye çalışır.
İlk acıya rağmen daha iyi bir tasarımcı olmak için dürüst
geribildirimlere ihtiyacınız var. Bu, ticarete yeni başlayanlar ve meraklılar
için özellikle önemlidir. Tüm görsel sanatların esas bir ödül işleyişi vardır:
ürettiğiniz kadar becerilerinizin ilerleyişini sezersiniz. Bu, tüm sanatçıların
gidişatını koruyan bir ilmik olup, bu sevinç dolu an, yanlışsız ve çok gerekli
bir eleştiri tarafından ezildiğinde, telafi edilmesi zor olabilir. Şunu
aklınızda tutun ki, bu alandaki beceri ve kavrayışlarınız zaman içinde
olgunlaşacaktır. Eğer başlamak için doğru tavrınız varsa, düzgün cevaplama
takip edecektir.
4.
Sapla samanı ayırın
Maalesef eleştirilerin tümü yapıcı değildir. Bazı
insanlar kötü ruh halinde, sert, hafif kızgındırlar. Bazıları da size kıymetli geribildirim
gönderme konusunda tecrübesiz ve vasıfsızdırlar. Tasarım öznel iken, faydalı
geribildirimi ucuz atışlardan ve yanlış bilgiden ayırmak önemlidir. Yine de bu,
hoşlanmadığınız yorumları umursamamanız için bahane değildir. Eleştirinin
kötülük ve bilgisizlikle verilmediğine inanmadıkça onu uzaklaştırma konusunda
acele etmeyin.
İşte o iki şeyi
ayırmanız için birkaç ipucu
Özel
Değerli geribildirim daima özeldir. Açık, mantıklı ve
tanımlıdır. “ Logo çirkin” ya da “renk seçimini beğenmedim” gibi şeyler
faydasız eleştiriye örnektir.
Hareket
Yapıcı eleştiri, acil aksiyon almanıza imkan vermelidir.
Kavramın nasıl geliştirileceği ve izlenecek yol ile ilgili daha net bir fikirle
gelmelisiniz.
Tarafsız
Faydalı geribildirim yansızdır. Size açığa vurulmamış gerekçeler
olmadan eşsiz bir görünüm verir. Tarafsız eleştiri daima soğukkanlı ve uygun
olacaktır.
5-Ondan
öğrenin
Bu adım, bu öğretim deneyiminde muhtemelen en zor olanı
ama açık ara farkla en önemli de olanıdır. Amaca hizmet eden bir eleştiri için,
üzerine biraz çalışmanız gerek. Her zaman olduğu gibi işe dönmeyin, geliştirmek
için çaba sarf edin. Eleştiriyle ilgili en büyük şey, kör noktalarımızı ve
sadece başkalarının görebildiği zayıflıklarımızı gün yüzüne çıkarmasıdır.
Eleştiriyle yüzleştiğinizde fırsatın kaçmasına izin vermeyin, onu bir yere
yazın ve en iyi değişim için ne gerekirse yapın.
6-Yepyeni
bir fikir arayın
Eğer yeni bir şey öğrenemiyorsanız yeni fikir arayın.
Farklı bir bakış açısı size, daha önce başka türlü düşünemediğiniz bir noktadan
işinizi gözden geçirme fırsatını verir. Sadece bir galeriden ya da yetenekli
bir tasarımcıdan ilham alarak, yapıcı bir eleştiride fikirler ve ilham
bulabilirsiniz; onu görmek sadece geri adım atmanızı gerektirir. Meraklı olun
ve eleştiriye tarafsız şekilde yaklaşın; inanılmaz derecede faydalı olacaktır.
Eleştiri bazen uyanmak için ihtiyaç duyduğunuz soğuk bir
duştur ve projeyi sıfırlar. Unutmayın; işiniz, müşterinin istediği, kendi
önyargısal görüşleriniz üzerine kuruludur ve daima puanı kaçırmanız ihtimaline
karşı açık olmanız gerekir. Yeniden başlamaya ihtiyaç duyduğumuz takdirde
hedefleri ve beklentileri hemen tartışın. Çünkü ilk etapta bilgiyi
netleştirmek, tamamen tekrardan yapmayı önler.
7-Gerektiğinde daha
derine inin
Bazen herkes belirsiz, kirli ya da çökük geribildirim
almıştır. Bu hayatın bir parçasıdır. Ne yazık ki ilk adımı atmadıkça, bu tür
geribildirim herkesin karıştığından dana az yararsızdır. Yine de biraz daha
derine kazmaya niyetliyseniz, kimsenin size söylemeye gönüllü olmadığı şeyleri
meydana çıkarabilirsiniz, “bakış açınızı
anlamak istiyorum, rica etsem daha çok ayrıntı anlatır mısınız?” ya da “Nasıl geliştirebilirim?” gibi çıkışın
temelini yakalayan ucu açık sorular sorarak başlayın. Kesin olanları ve diğer
her şeyden önce dürüstlüğü sorun. Bu tür sorular rahat haberleşmenin
korunmasına yardımcı olacak ve uygulama ile somut öğüdü yürütmenize izin
verecek.
Daha fazla ayrıntı için eleştiri isteme konusunda
kendinizi huzursuz hissediyorsanız ya da onlar size bunu sağlamada
isteksizlerse, güvendiğiniz veya saygı duyduğunuz birine yaklaşıp onlara ne
düşündüklerini sorun. Eleştiriyle ilgili aynı fikirdeler mi? Neden? Bu kişiyi
dürüst ve bilgili varsayarak, öne atılmanız için gereksindiğiniz yanıtları
edinebilmeniz için gerekir.
8-Eleştiriye teşekkür
edin
Aldığınız eleştiri samimi ya da açıkça kaba olsa da, “Teşekkür ederim” diyerek cevabı
yapıştırın. En sert eleştirilerinize bile teşekkür etmek sürekli bir etki
oluşturabilir. Sizi alçak gönüllü tutar ve gelecekteki ek geribildirimlere kapı
açar. Minnettarlığınızı ifade etmek deneyim hakkında daha iyi hissetmenizi
sağlayacak ve alabileceğiniz eleştiri ve geribildirimlerden gelen doğuştan
sakınmayı hafifletmenize yardımcı olacaktır.
Eğer yukarıdaki yolu takip ettiyseniz ve aldığınız
eleştirinin gerçek değerinin farkına vardıysanız “teşekkür ederim” demenin çok zor olmaması gerekir.
Eğer kişiye ve fikirlerine saygı duyuyorsanız, bir adım
daha ileri gidin ve onlarla akıl danışma amaçlı uzun vadeli ilişkiler kurun,
usta ve çırağın eski günlerindeki gibi, beceri ve yeteneklerini geliştirmek
gibi uzunca bir yola girebilen ve fikrine değer verdiğiniz bir bireye. Eğer
hiçbir şey yoksa, bir akıl hocası sizi işinize karşı sorumlu tutabilir ve
sürekli geliştirmenize yardım eder.
Paylaşmanız için teknik veya gerçek hayat örneğiniz var
mı? Bize yazın.
Yorumlar
Yorum Gönder