Tasarımda Yüz Unsurunu Kullanabilmek
Profesyonel tasarımın esas işlevlerinden biri de
izleyicinin dikkatini çekmektir. Herkesin aktarmak istediği bir mesajı vardır
fakat insanları gerçekten durdurup onlara o mesajı yüklemek kolay bir iş
değildir. Tasarımcılar bundan dolayı, kitlelerin farkında olmadığı bir anda
onların dikkatlerini çekecek bir estetik güzellik için, her insanın doğal
cazibesini kullanmayı denerler. Bu amaçla yüzler, sihirli tasarım unsurlarıdır.
Yüzler neden sihirlidir?
Bu sorunun cevabı çok
yönlü ve derinden psikolojiktir. Yüz çekiciliği ile ilgili etmenlere işaret
eden sayısız bilimsel çalışma vardır. Bunlar simetri, kemik yapısı ve
benzeri ögeleri içerir.
Yine de bir fotoğraf ya da sanat eserinin içeriğinde;
yüzün, göz alıcı veya ilgimizi çekmek için herhangi bir şekilde dikkate değer
olma zorunluluğu yoktur. İşte bu da, tam burada daha derin bir şeylerin
olduğunu gösterir.
Belki de toplum yalnızca diğerlerinin yüzüne bakmamız
için programlanmıştır. Ya da belki de etrafımızdaki dünya ile ilişki kurmak
için bazı derin ihtiyaçlarımız vardır ve
yüz gibi görünen nesneler, insan dışı olan bazı şeylere göre kesinlikle daha
kolay bağ kurulabilir yapıdadır.
Çözümün yahut çözüm bileşenlerinin ne olabileceğinin bir
önemi yok, geriye kalan gerçek şu ki: yüzlere bakmayı seviyoruz.
Tasarımda Yüzü Kullanmak
Bir tasarımcı olarak bu bilgiye sahip olmak sizi çeşitli
durumlara karşı donatır. Açıkça ortadadır ki, ele aldığımız bu yüzler, bakan
kişinin ilgisini yakalamak için harikadır. Bununla beraber onlar; bakanın
sayfayı nasıl okuduğunda, mesajı nasıl yorumladığında, tasarımı nasıl
hissettiğinde ve hatta geride bırakıp sonradan hatırladığı duyguda büyük bir
rol oynarlar.
Hadi şimdi tasarımlarınızda faydalanabileceğiniz birkaç
özel yönteme göz atalım.
Z - Şekli
İsimlerinin ardında çokça kısaltma olan ve maaş
çeklerinin sonunda bolca sıfır bulunan uzman pazarlamacıların çoğu, kafalarında,
insanların sayfayı “z” şeklinde inceledikleri gerçeğini yer etmiştir. Önlerine bu fikre
uymayan bir reklam düzeni sunulduğunda, bu pazarlamacılar sözü edilen bu durumu
şapşal tasarımcılara hatırlatmayı severler.
Her şeye rağmen, insanlar soldan sağa ve yukardan aşağı
doğru okurlar. Dolayısıyla süreç bilgisi bu bakımdan onlar için doğaldır.
Bu kesinlikle doğru bir ifadedir. İnsanlar sayfayı böyle
bir tutum içinde okumaya eğilimli olacaklardır… ta ki bu eğilimi engelleyen
diğer etkenler dikilmedikçe. Bir tasarımcı olarak, birinin tasarımlarınızı nasıl
okumasını istediğinizi kolaylıkla denetim altına alabilmeniz gerekir.
Örneğin, aşağıdaki resim hakkında kafa yorabiliriz.
İnsanların “Z”
biçiminde okuduğu bilgisi göz önünde tutulursa, sayfanın sol yukarısından
başlayarak, bu sayfadaki kelimeler
göreceğiniz ilk şeylerdir. Öyle değil mi? (Dikkate
almanız gerekir ki, yazıyı web sitesinde yukardan aşağı doğru amacına
bakılmaksızın kaydırmak bu fikri mahvedecektir.)
Birkaç istisna
şüphe yaratmaz, çoğu insan 1) herhangi bir yüz sunumuna ve 2) kapladığı alanın
büyüklüğüne bakma eğiliminde olacaktır. Bunlar ilginç biçimde yeterli, yüksek
ihtimalle bu aynı nesneler hareket etmeden önce baktığınız son şeyler
olacaktır.
Yukarıdaki görselde devasa boyutta yüzler ve Z-şekli
eğilimini tamamen yok etsin diye küçük metin kullandım. Buradaki özgün biçim şu
olmalıydı: 1- yüzler, 2- metin, 3- yüzler, 4- yoluna devam etmek (işlerinin bitmesi ve gitmeleri). Açıkçası metin
görsel olarak ilginç değil, o yüzden gözleriniz kaçınılmaz şekilde yüzlere
doğru son bulacak.
Yönlülük
Tasarımınıza bir yüz koyduğunuzda, seçtiğiniz o yüz işi
yapsa da yapmasa da onunla neyi başarmak istediğinizden emin olun.
Buradaki anahtar düşüncelerden biri yönlülüktür.
İstikametiniz olan yüz, belirli amacınızı yerine getirmek için
kullanabileceğiniz en güçlü araçlara işaret eder.
Mesela bir önceki örnekte, yüzler aslında boşluğa
bakıyorlar. Sonuç olarak, bakan kişiye mesajı okutma konusunda kötü bir iş
çıkarıyorlar. Elbette izleyici ona zaman ayırabilir, ama bu gerçekten yüzler
sayesinde olabilir.
Gözleri İzleyin
Gelin, yüzlerin
sihrine karşı daha iyi bir üstünlük elde etmek için yapılandırılmış benzer bir
örneğe göz atalım.
İşte burada iyi bir
kullanım için konulmuş bir yüz var. Amacınızın mesajı karşıya aktarmak olduğunu
unutmayın. Daha önce olduğu gibi gördüğünüz bu yüz dikkatinizi çekmektedir ama
bu sefer sizi kötü yola sevkediyor, dikkatinizi sık sık okunan başlığa doğru
dağıtıyor.
Tasarımcıların yüz konusunda yaptıklarını göreceğiniz
acemice yanlışlardan biri de onlara reklamlara karşı dikkatli olmalarını
sağlamaktır. Bunu yaparak izleyicinin dikkatini çekersiniz ama ondan sonra sayfanın
ötesini de merak etmesine izin vermelisiniz, aksi takdirde muhtemelen kişiler
mesajınızı okumadan gidecektir.
Resimleyerek gösterelim, adam ve bebeğin olduğu fotoğrafa
geri dönüyoruz.
Burada göreceğiniz üzere, ilk örneğin oldukça sakin,
estetik yönden memnuniyet verici olmasına rağmen, yüzler olması gerektiği kadar
çok yardımcı olamıyordu. İkinci örnek ise mesajınıza rehberlik etme konusunda
daha iyi bir iş çıkarıyor.
Ayrıca ikinci örnekte metni yukarıya, göz hizasına nasıl
taşıdığımı fark edin. Bilinçaltınızda
takip ettiğiniz şeyin, fotoğraftakilerin gözlerinin hizasında olan şey ile aynı
olduğunu unutmayın. Genel planı yerine getirirken metni dikey olarak ortalama
olayı beni cezp etti ama bu çok daha güçlü bir görsel ifade olmayı
kanıtlamıştır.
Göz Teması
Yüzleri, mesajınıza doğru işaret eden bir ok olarak
kullanmak inanılmaz etkilidir. Bununla birlikte bu numara dikkatleri başka yöne
saptırma konusunda oldukça iyidir, doğrudan göz teması kadar kesin dikkat
yakalamaz.
Birisi doğrudan gözlerimize baktığında gözlerimizi
kaçırmak dışında neredeyse hiçbir şey yapamayız. Tasarımcılar olarak, gideceğimiz
ana yol, yüzdeki ifade boyunca, izleyicinin bir şeyler hissetmesini sağlamaya
kalkışmaktır.
Mutluluk, öfke, kafa karışıklığı, güldürü, şehvet ve
fazlası tamamen yüz ifadeleri ile ilişkilendirilebilir ve özellikle beraber olan çiftler göz
temasında bulunduğunda etkilidirler.
Bunu sayısız reklamda ve şirket web sitelerinde,
okullarda ve çevre karşılamalarında sizi ikna etmeye çalışan diğer profesyonel
birimlerde ve çok dostane olan insanlardan görebilirsiniz.
Ayrıca aynı tekniğin dramatik durumlarda çok daha fazla
kullanıldığını görürsünüz. Aşırı derecede ciddi yüz ifadeleri spor içeceği
satışından suça itilmişlere yapılan bağışlara kadar her şeyi yapabilir.
Saçma
Yüzler
İzleyicinin dikkatini çekmede tek yolun sadece gerçek
yüzler olmadığını aklınızdan çıkarmayın. Daha saçma şekilde yapılacak bir yüz
önerisi önceki kadar güçlü ve hatta daha zevkli olabilir.
Eve ait bir nesne veya zekice nesneler birleşimi tasarımınızı çeşitlendirip zenginleştirir.
Her iki yüzle ilgili öneriler ile ve incelikli ipuçları
ile oynayın. İzleyici görselde yer alan korkan figürün farkına varmak zorunda
değildir.
Sonuç
Buradaki temel
ileti şu: Yüzler adeta bir sihirdir. Bir tasarımcı olarak, kullanım alanınızda
birkaç tane daha güçlü görsel silahınız vardır.
Tıpkı yüzlerin becerikli yönetiminin tasarımınızın verimliliğini
büyük bir hızla yükselteceği gibin yüzlerin rastgele hor kullanımı önemli
ölçüde tasarımın görünümünü düşürür. Yüz kullanımındaki niyetlerinize her zaman
dikkat etmeyi unutmayın.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaynak: designchack
Link : http://designshack.net/articles/graphics/a-practical-guide-to-designing-with-faces
Yorumlar
Yorum Gönder