Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar
Her ne kadar günümüz literatüründe çogunlukla Sarı, Kırmızı ve
Mavi’den ana renk olarak bahsedilse de pigmentlerle üretim yapan basım
teknolojilerinde birincil ana renk olarak Siyan Mavi, Macenta ve Sarı
kullanılmaktadır. Bu ana pigmentler deki Siyan Mavi, Macenta ve Sarı’nın
ikişerli karışımında ise ikincil ana pigment renkleri olarak Kırmızı, Yeşil
ve Koyu Mavi, elde edilmektedir.
Ana renk ne demektir? Gerçekte ana renkler nelerdir? Sarı, kırmızı ve mavi
ana renkler midir? Ana renk denilen mavi nasıl bir mavidir? Kırmızı pigmentte
mi ışıkta mı ana renktir? Işık ana renkleri ile pigment ana renkleri neden
birbirinden farklıdır?
Bu araştırma yukarıdaki sorulara yanıt aramakla birlikte, kaynaklarda
birbirleri ile çelişen renk teorilerinin detaylı analizini yaparak günümüz
bilim ve teknolojileri ışığında doğru olan ana ve ara renkleri ortaya
koymayı amaçlamaktadır. Ve renk teorilerinin anlatıldığı kaynaklardaki
çelişkiler ile bilimsel olarak ana, ara ve tamamlayıcı renkleri ortaya
koyması açısından aynızamanda bu alanda yapılacak gelecek çalışmalara
kaynaklık etmesi bakımından önemlidir.
Geçmişte deneyimlere dayalı ifade edilmeye çalışılan renk teorileri,
günümüzde bilim ve teknolojilerdeki gelişmelerle daha kapsamlı
açıklanabilmektedir. Özellikle Young’ın görme fizyolojisine yönelik
incelemeleri ve renk algısını gerçekleştiren koni hücrelerinin fonksiyonunu
açıklaması ve Helmholtz’un, Newton’un da ortaya koyduğu rengin, fizik
deneylerinin sağladığı birikimle üç renkli kuramını ortaya koymuştur. Isaac Newton ve Thomas Young’un deneylerinden ortaya çıkan sonuçlara göre
beyaz ışığın güneşin tüm renklerini içinde barındırdığını
söyleyebiliriz. Işık, tüm beyaz ışığı gözümüze yansıtan bir objeye
düştüğünde, o obje gözümüze beyaz renkli olarak görünür.
Young yaptığı deneylerde uyguladığı eleme
yöntemleriyle tayfın altı renginin, yine aynı tayfta yer alan üç temel
(kırmızı, yeşil ve koyu mavi) renge indirgenebileceğini bulmuştur. Ayrıca bu
üç rengi ikişer ikişer karıştırarak diğer üç renk, yani: siyan mavisi,
macenta ve sarı renklerin de elde edilebileceğini ispatlamıştır. Bu üç renk
kendi içerisinde değişik oranlarda katılarak doğanın elde edilebilir.
Problem Durumu
Günümüz
literatüründe çogunlukla renk teorisi ile ilgili bilgiler içerisinde ana
renkler nelerdir? sorusunun cevabı olarak Sarı, Kırmızı ve Mavi yer almaktadır. Bu teoriye göre;
Sarı ile Kırmızı’nın karışımı Turuncu’yu, Kırmızı ile Mavi’nin karışımı Moru,
Mavi ile Sarı’nın karışımı da Yeşili vermektedir. Dolayısı ile herkesin de
yaygın olarak bildiği gibi ara renkler de Turuncu, Mor ve Yeşil den
oluşmaktadır.
Her ne kadar
literatürde yaygın olarak Sarı, Kırmızı ve Mavi’den ana renk olarak bahsedilse
de pigmentlerle üretim yapan günümüz basım teknolojilerinde birincil ana
renk olarak Siyan Mavi, Macenta ve Sarı (CMY) kullanılmaktadır. Bu ana
pigmentler deki Siyan Mavi, Macenta ve Sarı’nın ikişerli karışımında ise
ikincil ana pigment renkleri olarak Kırmızı, Yeşil ve Koyu Mavi (RGB) elde
edilmektedir.
Ana renk ne
demektir? Gerçekte ana renkler nelerdir? Sarı, Kırmızı ve Mavi ana renkler
midir? Ana renk denilen mavi nasıl bir mavidir? Kırmızı pigmentte mi ışıkta mı
ana renktir? Işık ana renkleri ile pigment ana renkleri neden birbirinden
farklıdır?
Temel yanılgı fizikci Isaac Newton’un 1666-72
yılları arasında cam pirizmalar ile beyaz ışığı kırarak elde ettiği
spektrum’un tasnifinden mi kaynaklanmaktadır? Yoksa ışık teorisi ile o güne
kadar sanatçıların yüzyıllardır kullandığı boyar maddelerin örtüşmemesi
mi neden olmaktadır? Bütün bunlara ek olarak teorinin sağlamasının
yapılmamış olması mı temel yanılgılara zemin hazırlamıştır? Sanatçıların ve
sanat eğitimcilerinin yeni bilgi karşısında takındıkları gelenekçi tutumdan
kaynaklanıyor olabilir mi?
Bu araştırma yukarıdaki sorulara yanıt aramakla birlikte, kaynaklarda birbirleri ile çelişen renk teorilerinin detaylı analizini yaparak günümüz bilim ve teknolojileri ışığında doğru olan ana ve ara renkleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Renk teorilerinin anlatıldığı kaynaklardaki çelişkiler ile bilimsel olarak ana, ara ve tamamlayıcı renkleri ortaya koyması bu alanda yapılacak gelecek çalışmalara kaynaklık etmesi bakımından da önemlidir.
Harun Hilmi POLAT
Kaynak: http://www.gencgrafiker.com/%EF%BF%BCrenk-teorisi-ve-temel-yanilgilar/
Yorumlar
Yorum Gönder