Amblem ve Logo Hakkında Temel Bilgiler

    Amblem ve logo tasarımı kurumsal kimliğin temel taşıdır. Amblem ve logo tasarımı ile sayfalar dolusu yazıyı tek sembolle anlatabilirsiniz. Şirketlerin markalaşma yolundaki ortak dili ve alfabesi amblem ve logodur.

    Bu çalışmanın amacı, bir firma veya kuruma kimlik kazandırmaktır. İlk etapta kurumsal kimlik ürünlerini oluşturmak daha sonra da bu ürünlerin kullanımı ile ilgili bir kılavuz oluşturmaktır. Firma tanıtımı ile ilgili bütün tasarımsal kurallarının yazılı olduğu kitapçığa “kurumsal kimlik kılavuzu” denebilir.

    Bu konu logolar hakkındaki ders notlarını içermektedir. Bilgiler ders kitaplarından alıntı yapılarak yazılmıştır. Eğitim için oldukça faydalı olabilir.

    Bu modül ile sadece amblem ya da logo tasarlamakla kalmayıp kullanımları ile ilgili kuralları da belirleyeceksiniz.

Konu Amacı

    Bu öğrenme faaliyeti ile konuya uygun renk seçip kara kalem ve boyama teknikleriyle kompozisyon kurallarına uygun birden fazla eskizi istenilen sürede çizebileceksiniz.

Logo Nedir?

    Logolar, kurumlara görsel kimlik kazandıran, sözcük özelliği göstermeyen, soyut veya nesnel görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir. Amblem, bir kurumun felsefesinin basit bir çizim içine sığdırılmasına imkân verir. O kurumun kendisini dış dünyaya tanıtmasında ve dış dünya ile görsel iletişim sağlamasında kurum amblemi önemli bir işleve sahiptir.

    Bir amblemin birincil görevi, ait olduğu kurum hakkında amblemi gören kişide o kuruma ilişkin olumlu bir kurum imajının oluşmasına imkân sağlamaktır. Bu özelliğinin yanı sıra bir amblem, kurum felsefesinin ve kurumsal kimliğin kurum içi personel ve kurum dışındaki müşteriler tarafından görsel olarak algılanmasında ve görsel kimliğin oluşturulmasında çok önemli bir yere sahiptir. Amblem, kurum hakkında sayfalar dolusu yazıyı tek bir özel işaretle anlatma sanatını içinde barındırmalıdır.

    Bir sergi, bir kongre, bir fuar, dernek ya da her kuruluşun hedef kitlesine kendisini tanıtabilmesi için amblem gereklidir.












Formlarını Harflerden Alan Logolar

    Tipografik amblemler, sadece bir harften oluşuyorsa o harf alışılmışın dışında bir form olmak zorundadır. Kullanılan alfabelerdeki harflerden ayrılması ve akılda kalıcılığı bu özelliğe bağlıdır. Tasarımcı burada yeni bir harf formu arayacaktır. Birden fazla harften oluşan amblemlerde ise en önemli özellik, harflerin birbirleriyle strüktür, form ve espas kombinasyonu açısından dengeli kullanımları ve alışılmışın dışında olmalarıdır.












Firma Hakkında Bilgi Veren Amblemler

    Bazı amblemler biçimleriyle kurum hakkında bilgi taşır. Bu tür amblemlerde sembolik motiflerden yararlanılır. Dokuma mekiğinin tekstili, kitabın yayınevini, güvercinin barışı simgelemesi vb. Ayrıca firma adı özel bir şekilden oluşmakta ise bu tip amblemlerde sembole yönelik tasarımlar yapılmaktadır; pelikan, üç balık, aslanlı, başak, karaca vb.














Harf ve Firma Hakkında Bilgi Veren Amblemler

    Formlarını harflerden alan ve firma hakkında imaj veren biçimlerden oluşan amblemlerin kombinasyonlarıdır. Bu tür amblemler, firma hakkında bir imaj verirken firma adının baş harfi ile de diğer firmalardan ayrılmasını kolaylaştırır ve akılda kalma yüzdesini artırır.








Yenilikçi Bir Bilgi Veren Amblemler

    Harflerle yapılan amblemler, genelde bir karmaşa doğurmaktadır. Yapılan tasarımın özgünlüğü amblemin yaşama süresini etkiler. Günümüzde harflerle yapılan amblemlerin çokluğu, akılda kalıcılık oranını büyük ölçüde düşürmüştür. Bu nedenle yeni bir imaj veren amblemler aranmaktadır.











Ayrıca bazı toplumsal ya da kentsel özelliği yansıtan amblemler de vardır. Bunlar, önemli bir toplumsal olayın anma yıl dönümü veya bir yörenin, kentin özelliklerini yansıtan amblemlerdir. Daha çok ögeyi yan yana getirme zorunluluğundan doğan bir karışıklığa meydan vermemek gerekir. Ögeler arası ilişki uyumlu olmalıdır.

    Logo Tasarımında Aranan Özellikler

    Bir amblemin dikkat çekici, firmayı tanıtıcı, özgün ve estetik özellikleri bir arada taşıması gerekir. Bu tür özelliklere sahip olmaması bir amblemin başarı şansını azaltır.

    Amblem tasarımında aranılan özellikleri dört ana başlık altında toplamak mümkündür. Bunlar; özgünlük, sadelik, estetik, endüstriyel ve ekonomikliktir.

    Özgünlük

    Amblem tasarımında özgünlük, ana çizgileriyle başkasına benzememe veya kendine ait olma biçiminde tanımlanır.

Bir amblemin özgün olabilmesi için:

- Kurumun önemli bir özelliğini ortaya çıkarabilmelidir.
- Tekrar edilmiş olmamalıdır.
- Hedef kitleye hitap edebilmelidir.
- Başka bir amblemi hatırlatmamalıdır.











    Örneğin; yukardaki banka ambleminde “Z” harfinden oluşan buğday başağı vardır. Daha çok köylüye kredi veren banka, akılda kalıcı olması açısından hedef kitleye uygun bir amblem seçmiştir. Toplumların kültürel yaşam tarzı ve gelenekleri de grafik tasarımcının özgün çalışmaları için bir ilham kaynağı olabilir.

Sadelik

    Grafik tasarımda teknik ve estetik bilgilerin birleştirilmesiyle ortaya çıkan sadelik kavramı, amblemin birçok gereksiz ayrıntıdan temizlenmesi anlamına gelmektedir. Sadeleştirme yapılırken mal ve hizmetin içinden vurgulayıcı kısımların seçilip ana temanın güzelleştirilerek hedef kitleye sunulabilmesi önemlidir.









Estetik Özellikler

    Amblem tasarımı görsel anlamda bir sanat çalışması olduğu için renk, biçim ve kompozisyon değerleri olarak ele alınmalıdır. Amblemin dikkat çekmesi şarttır, ancak yeterli değildir. Estetik değerler açısından da tüketiciyi etkilemesi gerekmektedir.








Endüstriyel ve Ekonomiklik

    Bir amblemin endüstriyel ve ekonomikliği şu aşamada başlayacaktır:

 - Amblem, her türlü yüzeye uygulanabilir netlikte olmalıdır.     
- Her türlü malzemeye işlenecek biçimde tasarlanmalıdır.     
- Küçültülüp büyütüldüğünde özelliğini kaybetmemelidir.









Kaynak: http://www.gencgrafiker.com/amblem-ve-logo-hakkinda-temel-bilgiler/

T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI - GRAFİK VE FOTOĞRAF BÖLÜMÜ AMBLEM VE LOGO 231GIM025 NOLU DERS ANKARA 2012

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Renk Kuramını Anlamanın Temelleri

Benzeşik Renkleri Anlamak

Tipografi Kurallarının Akıllıca Kullanımı