Harika bir Yazı Tipi Birleşimi yaratmak için 29 Altın Kural
İş yazı tipi
birleşimleri yapmaya geldiğinde, bazı ilke ve yöntemler vardır, fakat bunlarla
ilgili kesinlikler yoktur. Burada sıralanmış tüm ilkeleri veya fikirleri aynı
anda uygulayamazsınız. Şimdi sadece sıralanmış bu fikirleri dikkatlice okuyup neyin
ilginizi çektiğini görün ve ilgilendiğiniz yazı karakterinizi oluşturmanın
peşine düşün!
Özel bir önem sırası olmaksızın…
1-
“Zıtlığı”
vermek ve “Uyumu” vermemek için serif (tırnaklı
karakter) ile Sans Serif (tırnaksız karakter)‘i birleştirin.
Çok benzeşen yazı tipleri beraber kötü görünürler. Uyum ve zıtlık üzerine
çalışın fakat çatışma ile sona erdireceğiniz belirsiz orta zeminlerden kaçının.
“Belirsiz” ‘in ne anlama geldiğini
görmek için “Garamond” ile “Sabon”
‘u beraber kullanabilirsiniz. Ya da bir başka kötü uyum olan “Helvetica” ile “Univers”
‘i birlikte deneyin.
2- Gerçekten farklı bir şey olmadıkça,
bir bütünlük oluşturmak için iki tırnaklı veya iki düz karakteri sakın
kullanmayın.
3- Aynı
sınıfa ait yazıyüzlerinin (typefaces)
seçmekten kaçının, el yazısı veya kalın tırnaklılar gibi...
Yeterince zıtlık elde edemeyip çatışma ile sonlandırmış olacaksınız. Mesela Clarendon
ve Rockwell hiçbir biçimde beraber
iyi gitmezler.
4-
Karşıtlık yaratmak için çeşitli
yazıtipleri arasında yeterince yazı boyu
farkı verin.
5-
Her bir yazı
tipine farklı roller atayın ve değiştirmeden onları işletin.
6-
Farklı
kategorilerden, benzer x yükseklikleri ve glif genişlikleri olan yazı tipleri
bulmaya çalışın. Örneğin Futura
ile Times New Roman iyi gitmez çünkü
x yükseklikleri ve genişlikleri arasında çok fazla zıtlık vardır, ama bunda
çoğunlukla genişliktedir. Yine de daraltılmış yazı tipi ile çalışacaksanız bu
sorunun üstesinden gelebilirsiniz çünkü şimdi en ileri karşıtlık noktasına
vardınız.
7-
Temel
şekiller arasında bir ilişki bulun. Mesela “O” harfinin büyük ve küçük haline
bakın. Yuvarlak “o” harfi ile uzun
oval “o”, çift yapıldığında
genellikle birbirlerine benzemezler.
8-
Genel
ağırlıkları karşılaştırın. Örneğin Didot ve Rockwell
bir çok sebepten ötürü beraberken kötü görünür. Çünkü ikisinin de ağır
duruşları vardır ve aynı sayfada birlikte çılgınca görünürler.
9-
Gözlerinizi
üzerinden alamadığınız şeye karşı yakın ilgi gösterin.
Gözleriniz tedirginse bir şeyler yanlıştır.
10-
Farklı tipografik renkler oluşturun. Yani
gözlerinizi kısıp baktığınızda yazı bloğunun geneline hakim olan hafif bir
renk. Farklı karakterlerden oluşturduğunuz yazı tipi örneklerinizin ikisi de
aynı renk ile karışıyor, bulanıklaşıyorsa; yazı yüzüyle, alan boşluğuyla, karakter
aralığı ile oynamayı ya da belki de bir tanesini yine aynı yazı ailesinden daha
ağır veya daha ince olan birinin yerine koymayı deneyin.
11-
Karşıtlık oluşturmanın dahiyane yollarını
arayın. Diğer unsuru azaltırken bir yazı yüzünün kendini gösterme veya
takip etme oranını artırın ve neler olduğunu görün.
12-
Aynı yazı ailesinden gelen farklı yazı
tipleri kullanmanın, kusursuz biçimde uygun olabileceği gerçeğini göz ardı
etmeyin. İşte bu yüzden “Font
Combinations” kitabının her yazı tipi bölümünün başlangıcında bunu
hazırladık. Bir başlık tasarımı için Helvetica Black
ile iyi işler çıkarabilirsiniz. Bir gövde metni tasarımı için ise Helvetica normal
ile iyi işler çıkarabilirsiniz.
13- Aynı tarihsel dönemden gelen yazı
ailelerini kullanmaya gayret edin. Bu biraz tabana kuvvet çalışma olacak
ama çok da fazla sürmeyecek.
14- Her yazı ailesinin yatık (italik)
kullanımlarının nasıl göründüğü üzerine etraflıca düşünmeyi unutmayın.
Kalın / Normal yazı çifti ile hoş bir uyum sağlayabilirsiniz, ama o halde her
birinin kendi italik yazsının kompozisyonun tam ortasında kavgaya tutuşacağının
farkına varın. Sakın ha gözden kaçırmayın!
15- Uyumsuz yazı tipleri büyük miktarda
kopya ile hiçbir biçimde çalışmayabilse de,
bir ihtimal logo veya tam anlamıyla metin ayarlamalarıyla çalışabilir.
16-
Daha
geniş ve daha küçük yazı miktarları ile çeşitliliğinizi sınayın. Kişilikler
de, çeşitlenen metin miktarları ile çoğalır ya da gölgelenir.
17-
Her bir klasik yazı tipi ailelerini çalışın ve onları öğrenin. Çıktılarını
alın ve ta ki akşam yemeğine kadar onlara gözünüzü dikin. Tasarım sorunlarınızı
çözmede çok daha fazla şey biliyor olacaksınız.
18- Bir yazı tipinin diğerine karşı baskın
gelemeyeceği tarafsız bir karşıtlık oluşturmaya gayret edin. Öyle ki onlar
tüm dikkati kabaca bir yöne çekmeden farklı roller oynamasını sağlarlar. Bu tür
zıtlıklar her bir yazı tipinin öz kişiliğine, kendileri hakkında konuşmaları
iznini verir.
19- Beğendiğiniz ve olması için çabaladığınız
halde başaramadığınız bileşimi bulun. Veriler yoluyla bilinmeyene
ulaşabilmeniz için daha ileri birleşimlerin yanıtları muhtemelen oradadır. Tüm
web bu araştırma için emrinizdedir.
20-
Adını bildiğiniz yüksek kaliteli yazı
tipleri üzerinde sebatla çalışmaya devam edin. Ücretsiz veya ucuz yazı
tiplerinin çoğu önemli glifler açısından eksik kalacak ve bu eğer
umursamazsanız sizi tepe takla edecek.
21-
İki yazı tipine dayanın, ama doğal
fontları da o yazıtiplerinin içinde kullanın. Bu size; normal, kalın, yatık ve
kalın yatık ile çalışacak 8’e varan yazı tipi verir. Bu dergi başlığında ya da
logoda kullanılabilenler gibi çok sınırlı şekilde yararlanılan üçlü eşsiz yazı
tipine sahip olabilirsiniz. Eğer amacınıza ulaşmak için 3 ya da daha fazla yazı
tipine gereksinim duyarsanız, üzerinde çok sıkı çalışmanız gerekir.
22-
Eğer üzerine parmak basamıyorsanız, neyi değiştireceğinden emin olmasan bile
bir şeyleri değiştir. Yürümeye devam edin, denemeye devam edin, birinden
birinde istediğinizi bulacaksınız.
23-
Yazı
tipi ölçüsünü değiştirin. Kesin nokta ölçülerinde, yazı tipi
çifti hiçbir biçimde uymayabilir, ama farklı nokta ölçülerinde her şey
parçalara ayrılır.
24-
Eşgenişlikli
(monospaced) yazı tipleri ile özel boşluklu (Proportional) yazı tiplerini
karıştırmaktan kaçının. Hoş, deneyebilirsiniz fakat sakın
uyarılmadığınızı söylemeyin. Şahsen ben bu tarzdan hiçbir hayır görmedim.
25-
Tarafsız orta metin tırnaklı karakteri ile
başlık düz karakterini karşılaştırın. Bu tarifi izleyerek
altın birleşimi elde etmek kolaydır.
26-
Tarzları
karıştırmayın; tamamlayıcı olanlar ile çalışın. Gamsız
Gill Sans tüm iş boyunca “Didot”
ile iyi uymayacak, en azından kolay olmayacak.
27-
Kutunun dışında benzer oranları bulmaya çalışın ve sonra yazı tiplerine belirgin
roller verin.
28-
Açık
yapın. Belgenin okunaklı olması için yazı tipi
seçeneklerinin açık bir ayrıma sahip olması gerekir. Yeterince karşıtlık
olmazsa, görsel derece düzeni yıkılır ve farklı roller atadığınız yazı tiplere
net olmaz.
29-
Kuralları
yıkın. Ne olacağını görün. Kesinlikler yoktur ve zeki bir
tasarımcı altı üstü iki yazı tipini bir dereceye kadar iş görecek biçimde
birleştirebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder