Harika bir Yazı Tipi Birleşimi yaratmak için 29 Altın Kural

İş yazı tipi birleşimleri yapmaya geldiğinde, bazı ilke ve yöntemler vardır, fakat bunlarla ilgili kesinlikler yoktur. Burada sıralanmış tüm ilkeleri veya fikirleri aynı anda uygulayamazsınız. Şimdi sadece sıralanmış bu fikirleri dikkatlice okuyup neyin ilginizi çektiğini görün ve ilgilendiğiniz yazı karakterinizi oluşturmanın peşine düşün!

            Özel bir önem sırası olmaksızın…

1-  “Zıtlığı” vermek ve “Uyumu” vermemek için serif (tırnaklı karakter) ile Sans Serif (tırnaksız karakter)‘i birleştirin. Çok benzeşen yazı tipleri beraber kötü görünürler. Uyum ve zıtlık üzerine çalışın fakat çatışma ile sona erdireceğiniz belirsiz orta zeminlerden kaçının. “Belirsiz” ‘in ne anlama geldiğini görmek için Garamond ile Sabon ‘u beraber kullanabilirsiniz. Ya da bir başka kötü uyum olan Helvetica ile Univers ‘i birlikte deneyin.

2-  Gerçekten farklı bir şey olmadıkça, bir bütünlük oluşturmak için iki tırnaklı veya iki düz karakteri sakın kullanmayın.

3- Aynı sınıfa ait yazıyüzlerinin (typefaces) seçmekten kaçının, el yazısı veya kalın tırnaklılar gibi... Yeterince zıtlık elde edemeyip çatışma ile sonlandırmış olacaksınız. Mesela Clarendon ve Rockwell hiçbir biçimde beraber iyi gitmezler.

4-    Karşıtlık yaratmak için çeşitli yazıtipleri arasında yeterince yazı boyu farkı verin.

5-    Her bir yazı tipine farklı roller atayın ve değiştirmeden onları işletin.

6-     Farklı kategorilerden, benzer x yükseklikleri ve glif genişlikleri olan yazı tipleri bulmaya çalışın. Örneğin Futura ile Times New Roman iyi gitmez çünkü x yükseklikleri ve genişlikleri arasında çok fazla zıtlık vardır, ama bunda çoğunlukla genişliktedir. Yine de daraltılmış yazı tipi ile çalışacaksanız bu sorunun üstesinden gelebilirsiniz çünkü şimdi en ileri karşıtlık noktasına vardınız.

7-     Temel şekiller arasında bir ilişki bulun. Mesela “O” harfinin büyük ve küçük haline bakın. Yuvarlak “o” harfi ile uzun oval “o”, çift yapıldığında genellikle birbirlerine benzemezler.

8-     Genel ağırlıkları karşılaştırın. Örneğin Didot ve Rockwell bir çok sebepten ötürü beraberken kötü görünür. Çünkü ikisinin de ağır duruşları vardır ve aynı sayfada birlikte çılgınca görünürler.

9-    Gözlerinizi üzerinden alamadığınız şeye karşı yakın ilgi gösterin. Gözleriniz tedirginse bir şeyler yanlıştır.

10-   Farklı tipografik renkler oluşturun. Yani gözlerinizi kısıp baktığınızda yazı bloğunun geneline hakim olan hafif bir renk. Farklı karakterlerden oluşturduğunuz yazı tipi örneklerinizin ikisi de aynı renk ile karışıyor, bulanıklaşıyorsa; yazı yüzüyle, alan boşluğuyla, karakter aralığı ile oynamayı ya da belki de bir tanesini yine aynı yazı ailesinden daha ağır veya daha ince olan birinin yerine koymayı deneyin.

11-   Karşıtlık oluşturmanın dahiyane yollarını arayın. Diğer unsuru azaltırken bir yazı yüzünün kendini gösterme veya takip etme oranını artırın ve neler olduğunu görün.

12-   Aynı yazı ailesinden gelen farklı yazı tipleri kullanmanın, kusursuz biçimde uygun olabileceği gerçeğini göz ardı etmeyin. İşte bu yüzden “Font Combinations” kitabının her yazı tipi bölümünün başlangıcında bunu hazırladık. Bir başlık tasarımı için Helvetica Black ile iyi işler çıkarabilirsiniz. Bir gövde metni tasarımı için ise Helvetica normal ile iyi işler çıkarabilirsiniz.

13-  Aynı tarihsel dönemden gelen yazı ailelerini kullanmaya gayret edin. Bu biraz tabana kuvvet çalışma olacak ama çok da fazla sürmeyecek.

14-  Her yazı ailesinin yatık (italik) kullanımlarının nasıl göründüğü üzerine etraflıca düşünmeyi unutmayın. Kalın / Normal yazı çifti ile hoş bir uyum sağlayabilirsiniz, ama o halde her birinin kendi italik yazsının kompozisyonun tam ortasında kavgaya tutuşacağının farkına varın. Sakın ha gözden kaçırmayın!

15-  Uyumsuz yazı tipleri büyük miktarda kopya ile hiçbir biçimde çalışmayabilse de, bir ihtimal logo veya tam anlamıyla metin ayarlamalarıyla çalışabilir.

16-  Daha geniş ve daha küçük yazı miktarları ile çeşitliliğinizi sınayın. Kişilikler de, çeşitlenen metin miktarları ile çoğalır ya da gölgelenir.

17-  Her bir klasik yazı tipi ailelerini çalışın ve onları öğrenin. Çıktılarını alın ve ta ki akşam yemeğine kadar onlara gözünüzü dikin. Tasarım sorunlarınızı çözmede çok daha fazla şey biliyor olacaksınız.

18-  Bir yazı tipinin diğerine karşı baskın gelemeyeceği tarafsız bir karşıtlık oluşturmaya gayret edin. Öyle ki onlar tüm dikkati kabaca bir yöne çekmeden farklı roller oynamasını sağlarlar. Bu tür zıtlıklar her bir yazı tipinin öz kişiliğine, kendileri hakkında konuşmaları iznini verir.

19-  Beğendiğiniz ve olması için çabaladığınız halde başaramadığınız bileşimi bulun. Veriler yoluyla bilinmeyene ulaşabilmeniz için daha ileri birleşimlerin yanıtları muhtemelen oradadır. Tüm web bu araştırma için emrinizdedir.

20-   Adını bildiğiniz yüksek kaliteli yazı tipleri üzerinde sebatla çalışmaya devam edin. Ücretsiz veya ucuz yazı tiplerinin çoğu önemli glifler açısından eksik kalacak ve bu eğer umursamazsanız sizi tepe takla edecek.

21-       İki yazı tipine dayanın, ama doğal fontları da o yazıtiplerinin içinde kullanın. Bu size; normal, kalın, yatık ve kalın yatık ile çalışacak 8’e varan yazı tipi verir. Bu dergi başlığında ya da logoda kullanılabilenler gibi çok sınırlı şekilde yararlanılan üçlü eşsiz yazı tipine sahip olabilirsiniz. Eğer amacınıza ulaşmak için 3 ya da daha fazla yazı tipine gereksinim duyarsanız, üzerinde çok sıkı çalışmanız gerekir.

22-   Eğer üzerine parmak basamıyorsanız, neyi değiştireceğinden emin olmasan bile bir şeyleri değiştir. Yürümeye devam edin, denemeye devam edin, birinden birinde istediğinizi bulacaksınız.

23-  Yazı tipi ölçüsünü değiştirin. Kesin nokta ölçülerinde, yazı tipi çifti hiçbir biçimde uymayabilir, ama farklı nokta ölçülerinde her şey parçalara ayrılır.

24-  Eşgenişlikli (monospaced) yazı tipleri ile özel boşluklu (Proportional) yazı tiplerini karıştırmaktan kaçının. Hoş, deneyebilirsiniz fakat sakın uyarılmadığınızı söylemeyin. Şahsen ben bu tarzdan hiçbir hayır görmedim.

25-   Tarafsız orta metin tırnaklı karakteri ile başlık düz karakterini karşılaştırın. Bu tarifi izleyerek altın birleşimi elde etmek kolaydır.

26-  Tarzları karıştırmayın; tamamlayıcı olanlar ile çalışın. Gamsız Gill Sans tüm iş boyunca “Didot” ile iyi uymayacak, en azından kolay olmayacak.

27-  Kutunun dışında benzer oranları bulmaya çalışın ve sonra yazı tiplerine belirgin roller verin.

28-  Açık yapın. Belgenin okunaklı olması için yazı tipi seçeneklerinin açık bir ayrıma sahip olması gerekir. Yeterince karşıtlık olmazsa, görsel derece düzeni yıkılır ve farklı roller atadığınız yazı tiplere net olmaz.

29-  Kuralları yıkın. Ne olacağını görün. Kesinlikler yoktur ve zeki bir tasarımcı altı üstü iki yazı tipini bir dereceye kadar iş görecek biçimde birleştirebilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Renk Kuramını Anlamanın Temelleri

Benzeşik Renkleri Anlamak

Tipografi Kurallarının Akıllıca Kullanımı