Tasarımda Renk Kurallarını Yıkmak
Grafik tasarımda geleneksel renk
kuralları oldukça katıdır. Aslında çoğumuz onları
sindirmiş durumdayız ve bu kuralları izlerken de bilinçli bir şekilde farkına
varmıyoruz.
Genellikle
bu kurallar yalınlık talep ederler. Kabul gören hakim kurala göre ikiden fazla
renk kullanmamak caizdir (siyah ve beyaz hariç çünkü onlar renk değil tondur)
ve başı çeken Coca - Cola ve Starbucks gibi başarılı markaların logolarındaki
gibi rengi tek renge kadar sadeleştirmek gitgide büyüyen bir eğilim haline
gelmiştir.
Bunun için iyi bir sebep de yok
değildir hani... Kuşku yoktur ki sade olan, çıktı almak gerektiğinde çok rengin
masrafı artırması ve değişken sonuçları vermesi bakımından neredeyse her zaman
daha verimli olmuştur.
Yine
de bazı durumlarda kurallar, yıkılması gereken birer duvardır. Bu yazı, büyük başarıya giden yolda
renk kurallarını yıkan tasarımın bir kaç örneğini ele alacaktır. Ama önce, renk
kuramlarını tam bir biçimde özetlemek yardımcı olacaktır.
Renk
Kuramı
Derinlemesine
işlenen bir renk kuramı kursunda, Smashing magazine.com daki bu yazıların(https://www.smashingmagazine.com/2010/02/color-theory-for-designer-part-3-creating-your-own-color-palettes/),(https://blog.99cluster.com/blog/tips/the-7-step-guide-to-understanding-color-theory/)
okunmasını öneriyoruz. Burada yazacak olanlar onlara göre daha üstünkörü
işlenecek konulardır.
Yukarda gördüğünüz, skala olarak da bilinen
ve ana renklerin (kırmızı, sarı ve mavi) nasıl ikincil ve üçüncül renkler
oluşturacağını gösteren bir araç olan çarktır. İşte buradan hafif renkleri
(beyaz ekleyerek), tonları (gri ekleyerek) ve koyulukları (siyah ekleyerek)
yapabilirsiniz.
Tasarımcılar
bu çerçeveyi göz ününde tutarak uyumlu ve hoş olarak nitelendirilen bu renk
şemasının sayısını belirlemişlerdir. İşte en beğenilenlerinden altısı:
Tek Renkli (Monochrome): Tek skala, farklı açıklar, ortalar ve koyular.
Benzeşik (Analogous): Bir renk bağında birbiri ardına üçlü skala; artı onların açıkları, ortaları ve koyuları.
Tamamlayıcı (Complementary): Renk çarkında karşılıklı, zıt iki renk,
artı açıklar, ortalar ve koyular.
Kopuk Tamamlayıcı: Tamamlayıcı renkler gibi ancak ana
skalanın karşısında iki tamamlayıcı renk kullanıyor.
Üçlü (Triadic): Renkler skalada eşit boşluklu biçimde
durmaktadır. (Artı açıklar, ortalar ve koyular)
Çift Tamamlayıcılı (Double
complementary - tetradic):
Skaladaki karşılıklı iki çift renk. (açıklar, ortalar ve koyular dahil veya
değil)
Bu arada Açıklar, Ortalar ve Koyular
dediğim şeyi açıklamak istiyorum.
Eğer açıklar, ortalar ve koyular
geleneksel tarzda kullanılmıyorsa bu şemaların bazıları uyumsuz birleşimler
üretir, genel olarak da görsel açıdan memnuniyetsizlik verici olarak
görülürler. Örneğin, burada kendisi ve karşıt renkleri de dahil olmak üzere her
birinin kendi çift renklerini kullandığı dörtlüklü bir şema var: (Turuncu ve
Yeşil - Mor ve Sarı).
Kuralları Yıkmak
Ne demiştik, "Uyumsuz renkler"
kaçınılması gereken bir hastalıktır.. öyle mi? Efsanevi tasarımcı Milton Glaser
Bob Dylan'ın saç hatlarının derin karanlıkta gerçekleşen bir renk patlaması
gibi göründüğü şu meşhur afişini tasarladığında (aslında kitap kapağı niyetiyle başlamıştı) böyle düşünmüyordu.
Roman Mars'ın
"Neden şehir bayrakları dikkatinizi hiç çekmeyen en beter tasarım ögeleridir."
konulu Ted konuşmasında da değindiği gibi bayraklar da diğer bir kural karşıtı,
başarılı tasarım nesneleridir. Gerçekten de grafik tasarım standartları
tarafından çoğu bayraklar aşkın renk kullanımı, sık sık bağırması ve çarpık
durması açısından toplu hüsran olarak nitelendirilirler. Yine de bir şekilde Güney Afrika Cumhuriyeti
ve Maryland bayraklarında olduğu gibi işi beceren bazı türler de yok değildir.
Güney Afrika Cumhuriyeti Bayrağı
Maryland Bayrağı
Modada ve iç
mimaride çokça anılan bir başka geleneksel kural ise siyah ve maviyi bir arada
tutmamaktır.
Amma ve lakin Elle Dekorasyon dergisi
bize gösterdi ki demek bu yapılabiliyormuş.
Çoğu tasarımcı siyah
ve maviden uzak durmaktadır ama bizim bu kuralı yıkmamız için küçük de olsa bir neden var. Sıradaki tasarım
"Tracks: People in Motion " bize bunu kanıtladı.
Sonuç olarak, "bir logo ikiden
fazla renk almamalıdır." adındaki bu ana kural üzerine iyice düşünelim. Bu
muhtemelen bugünkü minimalist odaklı tasarım kültürünün en köklü kuralıdır.
Kuşkusuz bir markayı belirgin bir renk ile ilişkilendirmek doğrudur: Nitekim
Coca Cola'nın kırmızında, Starbucks'ın yeşilinde bu çevik markalaşma hareketini
görebilirsiniz. Ancak öte yandan, bir Google'ınkinde olduğu gibi dünyanın en
akılda kalıcı logolarından bazılarında ihtiyaç duyulandan fazla rengi eklemeye
güçlü bir şekilde ihtiyaç duyuyoruz. Bunu yapan ilk markalardan biri de, renk
programlamalarının kalitesini vurgulayarak televizyonculuğun ilk günlerinde
kendine bir isim yapmanın yollarını arayan NBC'idi. Gerçi şimdi tasarımı yarım
asır önceki haline göre çok başarılı biçimde sadeleştirildi fakat dikkat edecek
olursanız altı adet rengin tamamının buna rağmen hala olduğunu görürsünüz.
NBC Eski Logo
NBC Yeni Logo
Benzer bir şekilde, Copper Union için yapılan (New York'ta saygın bir sanat ve tasarım okulu) yeni logoyu da seviyoruz. Doyle Partners (Enstitüden mezundur) tarafından tasarlanan bu geometrik yeni logo, eski tek renkli tasarımından alınıp beş rengi de göze çarptıracak şekilde kaydırılmıştır.
Eski
Yeni
Peki size göre tasarım kurallaını yıkan
renk yasaları nelerdir? Keşfederseniz lütfen paylaşın!
https://99designs.com/blog/tips/breaking-color-rules-in-graphic-design/
Yorumlar
Yorum Gönder