Tasarım Estetiği – Heveslisine Tasarım İpuçları
Tedirginleşmeyin; bu, tipografi
üzerine veya hangi renk paletini kullanmanız gerektiği üzerine bir ders
olmayacak. Adobe’nin son Creative Suite programlarına da sahip olmanız
gerekmeyecek. Hatta bu ilkeleri kullanmak için bir tasarımcı veya UXD uzmanı
olmanız gerekmiyor. İşte bu, sanat yönetmenlerinden, kullanılabilirlik
uzmanlarından, tasarımcılardan, geliştirmecilerden, risk sermayedarlarından ve
aile üyelerinden gelecek gürültüyü azaltmanız için ve daha iyi ürünler
tasarlamanıza yardım etmek için uygulanmış bir girişimdir.
Peki
başarılı bir dijital ürünü ya da hizmeti tasarlamak ve ne kadar sürer? Bir
marka mı, renk seçimi mi, işlevselliği mi, seçilmiş platform mu veya sosyal
özellikler mi?
Yukarıdakilerin
tümünün kesinlikle biraz önemi vardır ancak belirli bir unsurun x şirketinin
başarısına yol açtığını kanıtlamak çok zor olacaktır. Bizler çoğu zaman
başarının bir tarifi olduğu fikrine yapışıp kalıyoruz. Öyle ki doğru fikri
edinirseniz veya tasarımınız havalıysa ya da kesin bir teknoloji
kullanıyorsanız başarılı olursunuz.
Deneyimim
dışında hiçbir şey bu inancı desteklemez. Doğrusu bir şirket için başarı
anlamına gelen şey başkası için hayal kırıklığı olarak anılabilir.
Örneğin
wordpress.com, geliştirmecilerin sunucu dilinden nefret ettiği PHP tabanı
üzerine inşa edilmiştir. Geliştirmeciler bunun gerçek programlama dili
olmadığını ve düzgün ayarlanamadığını iddia ederler. Her şeye rağmen Facebook
da dahil olmak üzere yığınıyla başarılı şirket PHP kullanır.
Google
aslında görünümü ve hissiyle tasarım ödülleri kazanmasa da çoğu şirkete kendi
tarzlarından esinlenmelerini sağlamada çok başarılıdır.
Hulu.com
karışık sosyal özellikler eklemeden önce başarılı bir uzun geçmişe sahiptir.
Başka
bir deyişle başarılı bir ürün tasarlamanın bir çok yolu olduğu gibi, başarısız
bir tasarımın da pek çok yolu vardır.
Büyük
şirketler başarısızlığa neredeyse hiç izin vermezler. Çıkmaz sokakta bile devam
edecek paraları vardır ve kullanıcı araştırmalarına ilişkin tüm doğru şeyleri,
marka yönergeleri kurmak için kullanılabilirlik denemelerinde 5 farklı tasarım
örnekleri yaparken milyonlar yatıracak, sonra iki yıl içinde büyük tantanalarla
bir şey başlatacaklardır ancak iş, sonunda sıklıkla bilinmeyene gider.
Eğer
yeni başlayan bir hevesliyseniz, normalde kimsenin uçmak istemeyeceği bir uzay
gemisi inşa etmek için çok para ve zaman harcamaya izinli değilsinizdir
(olmamanız da gerekir).
Peki ne yapmalı?
Tasarım
sürecini ciddi tutun, fakat işin belirli bir kısmına özellikle yapışıp kalmayın
ve size doğru yanıtı veren özel bir sıkı düzene güvenmeyin. Gerçek kullanıcı
veya müşterileri olabildiğince çabuk edineceğiniz noktayı tutun. Edineceğiniz
bu ilkeler doğrultusunda seçeceğiniz müşteriler, size tasarım konusunda daha
iyi karar verdirecektir.
Aşağıdaki ilkelerin size uygun konumu
sağlaması gerekiyor
1-Basit başla, basit kal
Yeterli
denemez. Az ve öz olduğunu anlatan iyi bir sebep vardır. Daha az yaparsanız
daha çok ölçersiniz, daha çok
ölçerseniz nasıl çalıştığını daha iyi deneyimlersiniz.
Çoğu
ürün basittir, basit kavramlar üzerine kuruludur.
Her
farklı canlandırmayı denediğinizi bilene kadar bu kavramlara sadık
kaldığınızdan emin olun. Sırf yardımcı olacağını düşündünüz diye yeni
özellikler eklemeye kalkışmayın, işe yaramayacaktır. Henüz değil. Ola ki
ürününüz başarılı olursa, bu onun içerdiği özelliklerin sayısı yüzünden
olmayacaktır.
2- Gelişim başka şey,
değişim başka şey
Yeni albümü ortaya
koyarken sanatçının yüzünü kaydetmede çözülmesi gereken en büyük sorunlardan
biri de yorgunluk meselesidir. Onlar bu meseleyi aynı riffleri, parçaları,
davul parçalarını, nakaratları ve bunun gibi şeyleri tekrar ve tekrar
dinlemekten edinmişlerdir. Aslında bu da albümleri çıktığında bir çoğunun kendi
albümünü dinlememe sorununun sebeplerinden biridir. İşte onlar kadar yoğun olan
ve zaman isteyen hevesli girişkenler de aynı sorunlara sahiptir. Birkaç ay
sonra değişmesini istediğiniz tasarıma bakmanız ve ürününüzü geliştirdiğini
düşünmeniz son derece baştan çıkarıcıdır. Eğer bu şekilde hissetmiyorsanız,
cezbediciliğe yakalanmayın. Buna değmez.
3- Bütünleştirmek
Ürününüzün hali
hazırdaki ürünlere/hizmetlere göre iyi bir uzantısı olup olmadığını düşünün. Bu
şekilde, mevcut dijital ekosistemlere giriş yapabilirsiniz. Bu size, sadık
kalacağınız bazı ölçünler verecektir. Başka hizmetlerle elinizden gelecek daha
fazla arayüzün aynı zamanda kuracağınız daha fazla güven olduğunu hatırlayın.
Yardım ve yataklık ne de olsa iki tarafı da yakar.
4- Mümkün olan her şeyi değil sadece
gereklileri yapın
Kendinizi
sınırlayın. İyi bir ürünün sınırlamaları vardır. Ortaya çıkan her cezp
ediciliğe pes etmez. Ürününüzü ürün yapan şeye odaklanın ve sadece gerekli açık
belirtileri yakalarsanız özellik ekleyin. Nasıl olsa çoğu kullanıcı ürününüzü
öğrenmek zorunda kalmayacak, o yüzden onların ürününüzün ne olduğunu anlamadan
önce onları bazı özellikleri ile etkilemeye yeltenmeyin. I-Tunes’un bir çok
hatası var.
5-
Kullanılabilirlik incelemeleri ve odak grupları geliştirme içindir, yenilik
için değil.
Tamamen
açık olayım. Başarılı ve öğretici kullanılabilirlik incelemesi ya da odak grubu
yönetmek, pazarın ürününüzü isteyip istemediğini ya da memnuniyete giden
etkileşim çıkmazını çözmeyi anlamanıza yardım etmeyecek. Kullanıcı merkezli tasarımın
etrafında çokça vızıltı olduğunu biliyorum ve şu kullanılabilirlik
uzmanlarından bir yığını, kullanıcıyı istemeniz halinde size daha başarılı ürün
tasarlamada yardımcı olabileceklerini iddia ederler (İronik buluyorum).
Yutturmacaya inanmayın, kullanılabilirlik denemeleri yaparak geçimini sağlayan
biridir bu. Yeni başlayanlar için, kullanılabilirlik incelemelerinin bir anlam
ifade ettiği birkaç durum vardır ama büyük olasılıkla bu sizin durumunuzda
olmayacaktır.
KMT
(Kullanıcı Merkezli Tasarım) ile ilgili ayrı bir gönderi yazacağım ama şimdi
sizi birkaç gözlem ile baş başa bırakıyorum.
İnsanların
odak grubu hakkında söyledikleri ile gerçekte yaptıkları arasında bire bir
ilişki yoktur. Bunun yolu karışıktır ve bir çok psikolojik unsurun ve bunun
dışında erken bir aşamada önemli verileri tahmin etmenize izin veren sosyal
dinamiklere ilişkin yol vardır.
Çoğu
durumda taklit modelleri ile, html esas numuneleri ile veya kağıt örnekler ile
sahte çevre deniyorsunuz. Twitter’ın, Sms’in, Google’ın veya LastFM’in ilk
günlerinde nasıl öne fırladığını bir hayal edin. Kullanıcılar değerli
görüşleriyle size sağlamada bulunmadan önce pek çok ürünün yapılandırılması
için deneyimlemeye ihtiyaç vardır.
Örneğin
kağıt parçasına çizilmiş çekicin kullanımı ya da kullanılabilirliğini
belirlemeye çalışmak iyi olurdu.
6- Özellik, bir ürün değildir
Çekice
gelince,
Ürününüzü
sadece bir grup özellik olarak düşünmeyin. Onun yerine özünde ne sattığınıza
odaklanın. Ürününüzün işlemesi için neye ihtiyacı var? Ama ürünü feda etmeden
ondan ne kadarını götürürdünüz?
Piyasaya
sürmenizden sonra eklenecek bazı özellikler hakkında kafa yoralım.
Çekicin tek amacı vardır. Çivileri çakmak. Bunun dışındaki her şey
özellikleridir. Dolayısıyla ana ürün üzerine çalışırken ve özellik ekleme
üzerine çalışırken bunu kavrayın. Böyle düşünmenin yararları, bunun sizin
ürününüzü ürününüz yapan son derece kesin ve net bir tablo belirlemenize
yardımcı olmasıdır. Yani özellikleri niye eklediğinizi çok daha iyi anlatabilecek
ve bu sayede şirketleri alan dışına hızlıca atan “ben de” davranışına
yakalanmayacaksınız.
7- Ne olduğunu değil, nasıl
olduğunu düşünün
Hususun ne olduğu,
ürününüzün içerdiği işlevselliğin ne olduğu anlamına gelmez. Kaydolma süreci
sadece bir kaydolma süreci değildir. Denetleme süreci sadece bir denetleme
süreci değildir, bir düğme sadece bir düğme değildir, derecelendirme sistemi
sadece bir derecelendirme sistemi değildir. Bir şeyi herkese ama özgün biçimde
tanıtarak nasıl göze çarpabileceğinizi bir düşünün. Steepster’da derecelendirme
sistemini yeniden tasarlayarak böyle yaptı. Skype ilk VOIP sağlayıcı değildi, hiç değildi. Fakat Skype
bu hizmet bir teknolojiden ziyade bir ürün olarak göz önüne çıkarabildi. Başka
bir deyişle teknolojiyi ürünleştirdi.
Ne kadar çok “nasıl” ‘ın
ürününüzün gelişmesine yardımcı olduğunu görünce şaşıracaksınız.
8- Bu, en son teknolojiyi kullanmak
için bir yenilik değildir
En son taslak veya
teknolojiyi kullanarak denemek ve kendini ayrı tutmak çok çekicidir. Ama sırf en
sonu çıkanı bu diye bunu yapmayın. Tanıttığınız şeyin yansılamalarını
anladığınızdan emin olun. İşlemci kuvvetli mi, yükleme süresi artıyor mu,
deneyimi iyileştiriyor mu, yeterince geliştirmeci tarafından anlaşıldı mı, o
halde onu en iyi şekilde kullanabilirsiniz.
Eğer yukardaki tümceyi
yanıtlayamıyorsanız, büyük olasılıkla yapamayacaksınız.
Çoğu zaman kuruluşlar yeni
teknolojiyi farklılaştırma unsuru düşüncesine yakalanırlar, ama en başarılı
şirketler bilir ki yeniliklerin tanıtım eğrisi vardır ve sırf uygun diye
herkesin belirli teknolojiden yararlanmaması gerekir.
Sonuç
Başarılı ürünler tasarlamak,
“çalışmayan nedir” e göre “ne ile çalışır” anlayışı ile yapacak daha fazla şeye
sahiptir. Şirketinizi; ürününüzün durumunu hissedebildiğiniz bir konumda edinebilirsiniz,
daha akıllı kararlar vermeye gücü yeten olur ve daha iyi bir başarı şansı elde
etmiş olursunuz.
http://www.business-strategy-innovation.com/2010/03/8-design-tips-for-startups-moving.html
Yorumlar
Yorum Gönder