Tasarım Estetiği – Heveslisine Tasarım İpuçları



     Tedirginleşmeyin; bu, tipografi üzerine veya hangi renk paletini kullanmanız gerektiği üzerine bir ders olmayacak. Adobe’nin son Creative Suite programlarına da sahip olmanız gerekmeyecek. Hatta bu ilkeleri kullanmak için bir tasarımcı veya UXD uzmanı olmanız gerekmiyor. İşte bu, sanat yönetmenlerinden, kullanılabilirlik uzmanlarından, tasarımcılardan, geliştirmecilerden, risk sermayedarlarından ve aile üyelerinden gelecek gürültüyü azaltmanız için ve daha iyi ürünler tasarlamanıza yardım etmek için uygulanmış bir girişimdir.

         Peki başarılı bir dijital ürünü ya da hizmeti tasarlamak ve ne kadar sürer? Bir marka mı, renk seçimi mi, işlevselliği mi, seçilmiş platform mu veya sosyal özellikler mi?
           
        Yukarıdakilerin tümünün kesinlikle biraz önemi vardır ancak belirli bir unsurun x şirketinin başarısına yol açtığını kanıtlamak çok zor olacaktır. Bizler çoğu zaman başarının bir tarifi olduğu fikrine yapışıp kalıyoruz. Öyle ki doğru fikri edinirseniz veya tasarımınız havalıysa ya da kesin bir teknoloji kullanıyorsanız başarılı olursunuz.

      Deneyimim dışında hiçbir şey bu inancı desteklemez. Doğrusu bir şirket için başarı anlamına gelen şey başkası için hayal kırıklığı olarak anılabilir.

     Örneğin wordpress.com, geliştirmecilerin sunucu dilinden nefret ettiği PHP tabanı üzerine inşa edilmiştir. Geliştirmeciler bunun gerçek programlama dili olmadığını ve düzgün ayarlanamadığını iddia ederler. Her şeye rağmen Facebook da dahil olmak üzere yığınıyla başarılı şirket PHP kullanır.

            Google aslında görünümü ve hissiyle tasarım ödülleri kazanmasa da çoğu şirkete kendi tarzlarından esinlenmelerini sağlamada çok başarılıdır.
           
            Hulu.com karışık sosyal özellikler eklemeden önce başarılı bir uzun geçmişe sahiptir.

            Başka bir deyişle başarılı bir ürün tasarlamanın bir çok yolu olduğu gibi, başarısız bir tasarımın da pek çok yolu vardır.

            Büyük şirketler başarısızlığa neredeyse hiç izin vermezler. Çıkmaz sokakta bile devam edecek paraları vardır ve kullanıcı araştırmalarına ilişkin tüm doğru şeyleri, marka yönergeleri kurmak için kullanılabilirlik denemelerinde 5 farklı tasarım örnekleri yaparken milyonlar yatıracak, sonra iki yıl içinde büyük tantanalarla bir şey başlatacaklardır ancak iş, sonunda sıklıkla bilinmeyene gider.

            Eğer yeni başlayan bir hevesliyseniz, normalde kimsenin uçmak istemeyeceği bir uzay gemisi inşa etmek için çok para ve zaman harcamaya izinli değilsinizdir (olmamanız da gerekir).

            Peki ne yapmalı?

            Tasarım sürecini ciddi tutun, fakat işin belirli bir kısmına özellikle yapışıp kalmayın ve size doğru yanıtı veren özel bir sıkı düzene güvenmeyin. Gerçek kullanıcı veya müşterileri olabildiğince çabuk edineceğiniz noktayı tutun. Edineceğiniz bu ilkeler doğrultusunda seçeceğiniz müşteriler, size tasarım konusunda daha iyi karar verdirecektir.

            Aşağıdaki ilkelerin size uygun konumu sağlaması gerekiyor

1-Basit başla, basit kal


Yeterli denemez. Az ve öz olduğunu anlatan iyi bir sebep vardır. Daha az yaparsanız
daha çok ölçersiniz, daha çok ölçerseniz nasıl çalıştığını daha iyi deneyimlersiniz.

            Çoğu ürün basittir, basit kavramlar üzerine kuruludur.

            Her farklı canlandırmayı denediğinizi bilene kadar bu kavramlara sadık kaldığınızdan emin olun. Sırf yardımcı olacağını düşündünüz diye yeni özellikler eklemeye kalkışmayın, işe yaramayacaktır. Henüz değil. Ola ki ürününüz başarılı olursa, bu onun içerdiği özelliklerin sayısı yüzünden olmayacaktır.

            2- Gelişim başka şey, değişim başka şey

            Yeni albümü ortaya koyarken sanatçının yüzünü kaydetmede çözülmesi gereken en büyük sorunlardan biri de yorgunluk meselesidir. Onlar bu meseleyi aynı riffleri, parçaları, davul parçalarını, nakaratları ve bunun gibi şeyleri tekrar ve tekrar dinlemekten edinmişlerdir. Aslında bu da albümleri çıktığında bir çoğunun kendi albümünü dinlememe sorununun sebeplerinden biridir. İşte onlar kadar yoğun olan ve zaman isteyen hevesli girişkenler de aynı sorunlara sahiptir. Birkaç ay sonra değişmesini istediğiniz tasarıma bakmanız ve ürününüzü geliştirdiğini düşünmeniz son derece baştan çıkarıcıdır. Eğer bu şekilde hissetmiyorsanız, cezbediciliğe yakalanmayın. Buna değmez.

            3- Bütünleştirmek

            Ürününüzün hali hazırdaki ürünlere/hizmetlere göre iyi bir uzantısı olup olmadığını düşünün. Bu şekilde, mevcut dijital ekosistemlere giriş yapabilirsiniz. Bu size, sadık kalacağınız bazı ölçünler verecektir. Başka hizmetlerle elinizden gelecek daha fazla arayüzün aynı zamanda kuracağınız daha fazla güven olduğunu hatırlayın. Yardım ve yataklık ne de olsa iki tarafı da yakar.

            4- Mümkün olan her şeyi değil sadece gereklileri yapın

            Kendinizi sınırlayın. İyi bir ürünün sınırlamaları vardır. Ortaya çıkan her cezp ediciliğe pes etmez. Ürününüzü ürün yapan şeye odaklanın ve sadece gerekli açık belirtileri yakalarsanız özellik ekleyin. Nasıl olsa çoğu kullanıcı ürününüzü öğrenmek zorunda kalmayacak, o yüzden onların ürününüzün ne olduğunu anlamadan önce onları bazı özellikleri ile etkilemeye yeltenmeyin. I-Tunes’un bir çok hatası var.

            5- Kullanılabilirlik incelemeleri ve odak grupları geliştirme içindir, yenilik için değil.

            Tamamen açık olayım. Başarılı ve öğretici kullanılabilirlik incelemesi ya da odak grubu yönetmek, pazarın ürününüzü isteyip istemediğini ya da memnuniyete giden etkileşim çıkmazını çözmeyi anlamanıza yardım etmeyecek. Kullanıcı merkezli tasarımın etrafında çokça vızıltı olduğunu biliyorum ve şu kullanılabilirlik uzmanlarından bir yığını, kullanıcıyı istemeniz halinde size daha başarılı ürün tasarlamada yardımcı olabileceklerini iddia ederler (İronik buluyorum). Yutturmacaya inanmayın, kullanılabilirlik denemeleri yaparak geçimini sağlayan biridir bu. Yeni başlayanlar için, kullanılabilirlik incelemelerinin bir anlam ifade ettiği birkaç durum vardır ama büyük olasılıkla bu sizin durumunuzda olmayacaktır.
           
            KMT (Kullanıcı Merkezli Tasarım) ile ilgili ayrı bir gönderi yazacağım ama şimdi sizi birkaç gözlem ile baş başa bırakıyorum.

            İnsanların odak grubu hakkında söyledikleri ile gerçekte yaptıkları arasında bire bir ilişki yoktur. Bunun yolu karışıktır ve bir çok psikolojik unsurun ve bunun dışında erken bir aşamada önemli verileri tahmin etmenize izin veren sosyal dinamiklere ilişkin yol vardır.

            Çoğu durumda taklit modelleri ile, html esas numuneleri ile veya kağıt örnekler ile sahte çevre deniyorsunuz. Twitter’ın, Sms’in, Google’ın veya LastFM’in ilk günlerinde nasıl öne fırladığını bir hayal edin. Kullanıcılar değerli görüşleriyle size sağlamada bulunmadan önce pek çok ürünün yapılandırılması için deneyimlemeye ihtiyaç vardır.

            Örneğin kağıt parçasına çizilmiş çekicin kullanımı ya da kullanılabilirliğini belirlemeye çalışmak iyi olurdu.

            6- Özellik, bir ürün değildir

            Çekice gelince,
           
            Ürününüzü sadece bir grup özellik olarak düşünmeyin. Onun yerine özünde ne sattığınıza odaklanın. Ürününüzün işlemesi için neye ihtiyacı var? Ama ürünü feda etmeden ondan ne kadarını götürürdünüz?
           
            Piyasaya sürmenizden sonra eklenecek bazı özellikler hakkında kafa yoralım.












Çekicin tek amacı vardır. Çivileri çakmak. Bunun dışındaki her şey özellikleridir. Dolayısıyla ana ürün üzerine çalışırken ve özellik ekleme üzerine çalışırken bunu kavrayın. Böyle düşünmenin yararları, bunun sizin ürününüzü ürününüz yapan son derece kesin ve net bir tablo belirlemenize yardımcı olmasıdır. Yani özellikleri niye eklediğinizi çok daha iyi anlatabilecek ve bu sayede şirketleri alan dışına hızlıca atan “ben de” davranışına yakalanmayacaksınız.

7- Ne olduğunu değil, nasıl olduğunu düşünün

      Hususun ne olduğu, ürününüzün içerdiği işlevselliğin ne olduğu anlamına gelmez. Kaydolma süreci sadece bir kaydolma süreci değildir. Denetleme süreci sadece bir denetleme süreci değildir, bir düğme sadece bir düğme değildir, derecelendirme sistemi sadece bir derecelendirme sistemi değildir. Bir şeyi herkese ama özgün biçimde tanıtarak nasıl göze çarpabileceğinizi bir düşünün. Steepster’da derecelendirme sistemini yeniden tasarlayarak böyle yaptı. Skype ilk VOIP  sağlayıcı değildi, hiç değildi. Fakat Skype bu hizmet bir teknolojiden ziyade bir ürün olarak göz önüne çıkarabildi. Başka bir deyişle teknolojiyi ürünleştirdi.

      Ne kadar çok “nasıl” ‘ın ürününüzün gelişmesine yardımcı olduğunu görünce şaşıracaksınız.

8- Bu, en son teknolojiyi kullanmak için bir yenilik değildir

       En son taslak veya teknolojiyi kullanarak denemek ve kendini ayrı tutmak çok çekicidir. Ama sırf en sonu çıkanı bu diye bunu yapmayın. Tanıttığınız şeyin yansılamalarını anladığınızdan emin olun. İşlemci kuvvetli mi, yükleme süresi artıyor mu, deneyimi iyileştiriyor mu, yeterince geliştirmeci tarafından anlaşıldı mı, o halde onu en iyi şekilde kullanabilirsiniz.

      Eğer yukardaki tümceyi yanıtlayamıyorsanız, büyük olasılıkla yapamayacaksınız.

      Çoğu zaman kuruluşlar yeni teknolojiyi farklılaştırma unsuru düşüncesine yakalanırlar, ama en başarılı şirketler bilir ki yeniliklerin tanıtım eğrisi vardır ve sırf uygun diye herkesin belirli teknolojiden yararlanmaması gerekir.

      Sonuç

      Başarılı ürünler tasarlamak, “çalışmayan nedir” e göre “ne ile çalışır” anlayışı ile yapacak daha fazla şeye sahiptir. Şirketinizi; ürününüzün durumunu hissedebildiğiniz bir konumda edinebilirsiniz, daha akıllı kararlar vermeye gücü yeten olur ve daha iyi bir başarı şansı elde etmiş olursunuz.


http://www.business-strategy-innovation.com/2010/03/8-design-tips-for-startups-moving.html
           
 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Renk Kuramını Anlamanın Temelleri

Benzeşik Renkleri Anlamak

Tipografi Kurallarının Akıllıca Kullanımı