Renklerin Duygusal Etkileri
Renk Psikolojisi nedir?
Renk psikolojisi, hayatın her alanında tecrübe
ettiğimiz eylemlerin renklerle ifade edilmiş duygusal bir şeklidir. Kültürlere
göre farklılık gösterse de birbirine yakın toplumlarda ortak bir anlam ifade ettiği
genel olarak bilinmektedir.
Yine de kırmızı kimine göre aşk ve romantizm iken
kimine göre savaş ve kan anlamına gelir, bu durum içerisinde bulunduğunuz
duygusal yoğunluğa göre değişebilir.
Günlük Hayatımızda Renkler
Çevrenizdeki
bir çok şeyin ruh halinizi ve duygularınızı değiştirdiğine hiç şahit oldunuz
mu? Kimi zaman bulunduğunuz ortamın sizi rahatsız ve huzursuz ettiğini
düşündünüz mü? Ya da belirli yerlerde rahatladığınız ve sakinleştiğiniz oldu
mu?
Cevabınız evetse ki muhtemelen öyle, renkler sizi
oldukça etkiliyor…
Renkler genellikle kişinin duyguları ile
ilişkidir, fiziksel yada zihinsel durumunuzu etkileyebilir. Örneğin, bir çok
yemek firması kırmızının iştah açıp açlık uyandırdığını düşünür, çevrenizde
bunu rahatça gözlemleyebilirsiniz, yada bir çok e-ticaret sitesinde satın al
butonları kırmızı yada turuncudur. Bunun nedeni ise turuncunun insanda
zengilinlik hissi uyandurması ve satın alma dürtüsünü tetiklemesinden
kaynaklanır. Bir kaç örnek vermek gerekirse; hepsiburada.com, wallmart.com
ve amazon.com gibi hepimizin bildiği satış siteleri turuncuyu çok fazla
kullanırlar.
Sıcak ve Soğuk
Renkleri gruplamamız gerekirse turuncu, kırmızı ve sarı gibi sıcak renkler, mavi, yeşil ve mor gibi soğuk renkler olarak iki farklı kategoriye ayırabiliriz. Diyelim ki evinizi yada sadece bir odasını yeniden dekore ediyorsunuz peki seçeceğiniz renklerin psikolojinizi nasıl etileyeceğini biliyormusunuz;
Soğuk Renklerin Psikolojik Etkileri
Eğer yaratıcı bir kişiliğiniz varsa mor kullanmayı deneyin, sizi düşünmeye teşvik edecek renk olduğu söyleniyor, Açık mor ve mavi tonlarıyla hem huzur verici hemde sizi motive edecek güzel bir ortam oluşturabilirsiniz, özellikle çalışma odanız için çok ideal renkler olabilir.
Belki de huzur verici sizi daima sakinleştiren
bir ortam arıyorsunuzdur. O zaman açık yeşil ve açık mavi tonlarını
kullanabilirsiniz, soğuk renkler genel olarak huzurlu renkler olarak kabul
edilir. Bilimsel bir çalışmaya göre gözün retina kısmı bir çok renk arasında
soğuk renklere odaklanır ve göz kaslarınızın daha az yorulmasına neden olur.
Sıcak Renklerin Psikolojik Etkileri
İnsanlarda iştah hissi uyandırmak isteyeceğiniz bir mutfak hayal ediyorsanız, sarı, turuncu ve kırmızı renkleri kullanmayı deneyin, nedendir bilinmez ama bu renkler genellikle gıdalar ile ilişkidir, insanlarda açlık dürtüsü uyandırdığına inanılır. Pek çok restorantta bunu çok rahat gözlemleyebilirsiniz.
Ama tabi yine bu renkler çok fazla ışık yansıtır
ve gözlerinizin yorulmasına neden olur. Kullandığınız tonlara dikkat etmeniz
gerekir.
Pazarlama ve Reklamcılık için Renk
Psikolojisi
Pazarlama ve reklamcılık sektöründe renklerin psikolojisi sıkça duyulan terimler arasındadır, özellikle pazarlama departmanı ile çalışan tasarımcılar bunu çok iyi bilirler. Bir çok firma kullandığı moda ürünlerinde, e-ticaret sitelerinde, firma kurumsal arayüzünde renklerin psikolojisine ciddi yatırımlar yapmıştır.
Kullanılan renkler sürekli olarak insanları
olumlu olumsuz etkileme, güven verme, sakinlik verme, enerji duygusunu
uyandırmak ve bunun gibi bir çok dürtüleri harekete geçirmek amacıyla
kullanılır.
Eğer etrafınızda bir pazarlama yöneticisi yada
uzmanı varsa danışabilirsiniz renklerin insanlar üzerindeki psikolojik etisini
ve pazarlamaya olan katkılarını kabul edeceklerdir.
Renklerin Duygusal Anlamları
Renklerin ne anlamlara geldiğini hepimiz çok merak ediyoruz, tabi ki bir çok anlamı var fakat bunların hepsi içinde bulunduğumuz duygu haline göre değişiklik gösterebiliyor. Aşağıda araştırdığım bazı renklerin duygusal ifadeleri yer almakta, bu bilgiler sadece tek bir görüşe ait değil toplum olarak kabul edilmiş renk anlamlarıdır.
Beyaz Rengin Hissettirdikleri;
saflık, suçsuzluk, temizlik, tarafsızlık, özgürlük
saflık, suçsuzluk, temizlik, tarafsızlık, özgürlük
Siyah Rengin Hissettirdikleri;
yetki, güç, kötülük, zayıf gösterme (bayanlarda), ölüm, yas tutma
yetki, güç, kötülük, zayıf gösterme (bayanlarda), ölüm, yas tutma
Gri Rengin Hissettirdikleri;
nötr, ağırlık, seçicilik
nötr, ağırlık, seçicilik
Kırmızı Rengin Hissettirdikleri;
aşk, romantizm, naziklik, sıcaklık, konfor, enerji, heyecan, yoğunluk, kan, açlık, iştah kabartıcı, savaş, şans,
aşk, romantizm, naziklik, sıcaklık, konfor, enerji, heyecan, yoğunluk, kan, açlık, iştah kabartıcı, savaş, şans,
şiddet, acı, zafer, devrim
Turuncu Rengin Hissettirdikleri;
mutluluk, enerji, heyecan, coşku, sıcaklık, zenginlik, değişim, abartı, cazibe, sonbahar
mutluluk, enerji, heyecan, coşku, sıcaklık, zenginlik, değişim, abartı, cazibe, sonbahar
Sarı Rengin Hissettirdikleri;
mutluluk, kahkaha, neşe, sıcaklık, iyimserlik, öfke, nefret, dikkat çekicilik, alışveriş, güneş, korku
mutluluk, kahkaha, neşe, sıcaklık, iyimserlik, öfke, nefret, dikkat çekicilik, alışveriş, güneş, korku
Yeşil Rengin Hissettirdikleri;
doğallık, serinlik, ferahlık, para, sağlık, huzur, güven, uyum, temizlik, macera, gençlik, bahar, din
doğallık, serinlik, ferahlık, para, sağlık, huzur, güven, uyum, temizlik, macera, gençlik, bahar, din
Mavi rengin Hissettirdikleri;
sakinlik, huzur, soğuk, bilgelik, bağlılık, mantık, kalite, dürüstlük, su, merhamet, sonsuzluk
sakinlik, huzur, soğuk, bilgelik, bağlılık, mantık, kalite, dürüstlük, su, merhamet, sonsuzluk
Mor rengin Hissettirdikleri;
servet, bilgelik, egzotizm, saygı, gizemi hırs, güzellik, pişmanlık, moda, gerçeklik, duygusallık
servet, bilgelik, egzotizm, saygı, gizemi hırs, güzellik, pişmanlık, moda, gerçeklik, duygusallık
Kahverengi’nin Hissettirdikleri;
güvenilirlik, istikrar, dostluk, üzüntü, sıcaklık, güvenlik, doğal, organik, olgunluk
güvenilirlik, istikrar, dostluk, üzüntü, sıcaklık, güvenlik, doğal, organik, olgunluk
Pembe Rengin Hissettirdikleri;
romantizm, aşk, naziklik, narinlik, yatıştırıcı, samimiyet, incelik, duygusallık, sevimlilik
romantizm, aşk, naziklik, narinlik, yatıştırıcı, samimiyet, incelik, duygusallık, sevimlilik
Yorumlar
Yorum Gönder