Tipografi Kurallarının Akıllıca Kullanımı
Tipografide kurallar yoktur. Sade, karışık veya saçma
olabilirler. Buna bağlı olarak, tipografiden yararlanma konusunda temel
tipografinin esasları üzerine bir kavrayış edinmek gittiğiniz estetik yolda
size yardımcı olabilir. İşte bu yazı üç ana tipografi kuralını yıkıyor: (Satır
aralığı, harf aralığı ve yol aralığı) ve sonrasında ise yaratıcı kullanımın
bazı örneklerine ışık tutuyor.
Satır
Aralığı (Leading)
Satır aralığı kısaca satırlar arasındaki dikey aralıktır.
Satır aralığı kısaca satırlar arasındaki dikey aralıktır.
Yukardaki örnek satır aralığı için değişkeni negatif bir değere
ayarlamak açısından yaratıcı bir kullanım sergiliyor. Başka bir deyişle, satır
çizgileri harfleri birbirine değdirecek derecede çok yakın ama yine de akıllıca
bir yerleştirme vasıtasıyla her harf kendine rahat bir yer bulmaktadır.
"Know" daki K harfi, üstündeki "y" ve "o"
harfinin arasına çok güzel oturmuş, "i" ve "l" harflerine
de şöyle bir uğramış. İşte bu, sözde "aralık" kurallarına uymak
yerine, rahat bir aralamanın yaratıcı biçimde yapılabildiğini kanıtlayan harika
bir örnektir.
Harf
Aralığı (Kerning)
Özetlemek gerekirse harf aralama, iki tipografik harf karakter
arasındaki boşluğu genişletmek veya kısaltmak için yapılan tipografik bir
ayarlamadır.
Yukardaki örnekte tipografi ustası jan tchichold bir önceki örnektekine
benzer biçimde "Philobiblon" sözcüğündeki "P" ve
"H"'yi tek bir yapıdan yaratıcı biçimde aralamış. Bu harflerin
aralıkları çok sıkı ayarlanmıştır ki "P"'nin eğimi sözcüğün ilk
birkaç karakteriyle çok güzel örtüşmektedir. Yani "P" harfiyle
"H" harfi arasındaki boşluk farkı, diğer harflerin birbirleri
arasındaki boşluk farkıyla aynı olduğu için son derece başarılıdır.
Yol
Aralığı (Tracking)
Harf aralığından ayrı olarak yol aralığı, üç ya da daha fazla
tipografik unsur arasındaki boşluğu ifade eder. Bu ayarlama sözcükleri
tümceleri ve hatta paragrafları bile kapsayabilir.
Yukardaki çalışma iki parametreyi de çok ferah ve sıradışı bir biçimde
yapılandırmak bakımından hem yol aralama, hem de harf aralama konusunda
yaratıcı bir örnek sunuyor. Bu yaratıcı kullanım; her karakterin, tasarımın
süsü veya dekoruymuş gibi davranmasına izin vermesi açısından başarılı olarak
nitelendirilebilir. Buradaki harfler albüm kapağını, tıpkı kar taneleri gibi
sürükleyip yağdırmaktadır.
Sonuç
Ayarlamak gerektiği zaman bir bilince sahip olmanız için bu üç ana
tipografik kuralın bilinmesi yararlı olabilir. Bir başka deyişle
sıkıştırılabilir, eğdirilip bükülebilirler. Yukardaki örnekte verildiği gibi
David Carson, yaratıcı tipografinin musluklarını ardına kadar açıyor.
Harflerin çoğu düzensizce aralanmış, satır aralıklar sıkça üst üste
binmiş ve yol aralıkları çılgıncasına değiştirilmiş. Tipografik aralıkların
böyle "kötüye kullanımı" yoluyla Carson aslında bize "büyük
çerçeve"yi gösterecek bir görsel dil yaratıyor.
Belki de bu yazıdan çıkarılacak en büyük ders, tipografinin
temellerinin aslında tipografinin basit değişkenleri olduğunun farkına
varılması ve doğru ayarlamanın hiç bir surette kastedilmeyeceğidir.
https://99designs.com/blog/tips/how-to-use-typography-principles-creatively/
Yorumlar
Yorum Gönder