Tasarımcılar için Renk Kuramı - 1.Bölüm: Rengin Anlamı
Tasarımda renk konusu son derece özneldir.
Birinde bir şeyi çağrıştıran şey başka birinde bambaşka şeyleri
çağrıştırabilir. Bu bazen kişisel tercihlere ve diğer kültürel geçmişlere bağlı
olabilir. Renk kuramı bilimin ta kendisidir. İster bireysel olarak ister takım
olarak olsun, rengin farklı insanları
nasıl etkilediği üzerine çalışmak, insanların mesleklerini dayandırdığı bir
konudur. Hem de çok sayıda insanda bu örnek görülebilir. Bir rengin tüm gam ve
doygunluğunu değiştirmek kadar basit bir şey, tamamıyla farklı hissiyatlar
oluşturabilir. Kültürel farklılıklar demektir ki bir ülke için mutlu ve
şenlendirici olan şey başka ülke için bunaltıcı olabilir.
Bu yazı, üç
kısımdan oluşan renk kuramı serisinin ilkidir. Bu noktada biz, farklı renk
ailelerinin ardındaki anlamları tartışıp bu renklerin nasıl kullanıldığının
örneklerini vereceğiz (her biri üzerinden çözümleme yaparak)
İkinci kısımda, renk çeşitlerinin,
renk parlaklıklarının, renk değerlerinin, doygunlukların, orta tonların, açık
tonların ve koyulukların renkleri algılama biçimimizi nasıl etkilediği üzerine
konuşacağız.
Ve son olarak üçüncü kısımda ise,
kendi tasarımınız için etkili renk paletinizi nasıl oluşturacağınızı
tartışacağız. De hayde Bismillah!
Sıcak Renkler
Sıcak
renkler kırmızı, turuncu, sarı ve bu üç rengin çeşitlemelerini içerirler. Bunlar
sıcak renktir çünkü ateşin renkleridirler. Sonbahar yapraklarının, gündoğumu ve
gün batımının ve genellikle enerjinin, tutkunun ve olumluluğun renkleridirler.
Ortalarında duran turuncunun
bulunduğu kırmızı ve sarı ana renktir. Bu renkler herhangi bir soğuk rengin
birleşimiyle ortaya çıkan bir melez renk değildir. Tutkuyu, coşkuyu, mutluluğu
ve enerjiyi yansıtmak için bu renkleri kullanın.
Kırmızı (Ana Renk)
Kırmızı çok ateşli bir renktir.
Ateşle, şiddetle ve savaşla ilgilidir. Ayrıca aşktır, tutkudur. Tarihte Şeytan
ile ve Aşk Tanrısı ile bağlanagelmiştir. Aslında kırmızının insan üzerinde
fiziksel etkileri bulunur: kan basıncında ve solunum oranında etkindir. Ayrıca
insan metabolizmasını yükselttiğine de işaret edilir.
Kırmızı
öfkeyle aynı zamanda önem ile ilişkilendirilir (ödül törenlerindeki o kırmızı
halıları düşünün). Kırmızı tehlikeye delalet eder (dur ışıklarını, kırmızı
işaret levhalarını ve duvardaki tehlike etiketlerini düşünün).
Batı
dünyasının dışında kırmızının apayrı çağrışımları bulunmaktadır. Örneğin Çin'de
kırmızı gönenç ve mutluluk anlamına gelmektedir. Ayrıca iyi şansı nitelemek
için kullanılır. Diğer doğu kültürlerinde kırmızı renkli giysiler düğünlerde
gelinler tarafından giyilir.
Güney
Afrika'da kırmızı ağıtları, yasları dile getiren bir renk olmuştur. Kırmızı
Komünizmle de alakalıdır. AIDS farkındalığının rengidir de.
Kırmızının
koyu tonları bu siteye güçlü ve seçkin bir hissiyat vermektedir.
Kırmızıyı doğru vurgulamak siyah arkaplandan sıyrılıp öne çıkmasını sağlayarak
siteye güçlü bir üst düzey kimlik katmıştır.
Pek parlak kırmızı vurgular siteye enerji ve hareket ruhunu eklemiştir.
Bu sitedeki koyu kırmızı, kan rengi gibi görünmekten daha çok, salaş
ögelerin birleşimi sayesinde bu hale gelmiştir.
Koyu kırmızı renk, beyaz ve gri ile birleştirilirse işte böyle asil ve
profesyonel bir görünüme bürünür.
Turuncu (İkincil Renk)
Turuncu dibine kadar yaşam dolu ve
enerjik bir renktir. İçindeki sessiz yapılara dayanarak dünya ile ve sonbahar
ile özdeşleştirilebilir. Değişen mevsimlere olan çağrışımıyla turuncu, genel
olarak devinimi simgelemektedir.
Çünkü
turuncu aynı isimle bir meyveye de işaret etmektedir. (Turuncu - Turunç)
Dolayısıyla bu rengimiz sağlık ve dirliğe de göndermede bulunur. Tasarımda
turuncu renk kırmızı kadar baskıcı olmayan bir dikkati buyurur. Sıklıkla
arkadaş canlısı, davetkar ve daha az göz önünde duran bir renk olarak
nitelendirilir.
Örneklere geçelim:
Yukardaki örnekte gördüğünüz gibi parlak turuncu kutu, barındırdığı
içeriğe dikkat çekiyor. Hem de diğer parlak kırmızı ögelerin varlığına rağmen.
Bu
örnekte en belirgin biçimde vücut bulan turuncu ateşi simgeliyor.
Küf
yeşiline karşı koyarcasına dimdik duran koyu turuncu renk, neredeyse yansız ve
oturmuş bir renk olarak hareket ediyor.
Buradaki turuncu ise davetkar ve dost
canlısı bir izlenim yaratmaktadır.
Burada üzerinde durulan turuncu yoğun
bir görsel ilgi yüklemekte ve insanları harekete geçirtmektedir.
Sarı (Ana Renk)
Sarı çoğunlukla en parlak ve sıcak
renkler arasındaki en enerjik renk olarak gösterilir. Mutluluk ve günışığıyla
bağlantılıdır. Ayrıca hilekarlık ve korkaklıkla da bağdaştırılmaktadır. (Birini sarı diye çağırmak onu korkak diye
çağırmaktır.)
Sarı
aynı zamanda umudun rengidir, bazı ülke kültürlerinde savaşta sevdiği olan
ailelerin astıkları sarı kurdela örneklerinde görüleceği gibi. Kırmızı kadar
olmasa da sarı tehlikenin rengidir.
Bazı
ülkelerde sarının çok farklı yan anlamları bulunmaktadır. Örneğin Mısır'da
yastır. Japonya'da cesareti temsil eder ve Hindistan'da tüccarları.
Tasarımlarınızdaki
parlak sarı, mutluluk ve güleryüzlülük algısına katkıda bulunur. Yumuşak
(kırık) sarılar genellikle (pembe ve
maviden daha ziyade) bebekler ve küçük çocuklar için unisex bir renk olarak
kullanılır. Açık sarılar ise parlak
sarılara nazaran mutluluğun daha sakin halini yansıtırlar. Koyu sarılar ve
altın sarıları ise zaman zaman antika görünür ve tasarımda süreklilik arzu
edildiğinde kullanılırlar.
Örnekler
Site boyunca kullanılmış şu parlak
sarı üst gövde (header) ve grafikler olumlu ve çoşkulu bir hava sunmaktadır.
El çizimi illustrasyonlarıyla
birleştirilmiş kısım ve üst gövdeyi genişçe kaplayan açık sarı son derece
güleryüzlü bir izlenim bırakmaktadır.
Parlak sarı, sitenin en önemli
kısımlarına dikkat çekmek için kullanılmıştır.
Antika tarzda sarı arkaplan ile
birleştirilmiş parlak sarı ayçiçeği, site ziyaretçilerine yaz mevsimini
anımsatmaktadır, bu sayede yuva ve memleket hislerini yansıtmaktadır.
Buradaki parlak üst gövde tasarıma
biraz fazla enerji yüklüyor.
Soğuk
Renkler
Yeşili, maviyi ve moru içeren soğuk
renkler sıcak renklerden daha baskındır. Çünkü onlar gecenin, suyun, doğanın ve
buna bağlı olarak dinginliğin, rahatlamanın, saklılığın rengidir.
Mavi
renk, soğuk renk çeşitleri arasındaki tek ana renktir, yani diğer renkler mavi
ile sıcak bir rengin birleşmesinden oluşmuştur (Yeşil için sarıyla, mor için
kırmızıyla birleşmesinden). Yeşil, sarının bazı özelliklerini üstlenmiştir ve
mor da kırmızının bazı özellikleirni üstlenmiştir. Soğuk renkleri
tasarımlarınıza uzmanlık ve dinginlik ruhunu katmak için kullanabilirsiniz.
Yeşil (İkincil Renk)
Yeşil en gerçekçi renktir. Yeni başlangıçları,
yükselişleri temsil eder. Yenilenmeyi, bolluk bereketi belirtir. Seçenek olarak
belirtmek gerekirse imrentiyi, kıskançlığı ve deneyim eksikliğini de
simgelemektedir.
Yeşil,
mavinin sahip olduğu sakinleştirici özelliklerin çoğuna sahiptir fakat aynı
zamanda sarının bazı enerjik kısımlarını da bünyesinde barındırır. Tasarımda
yeşil dengeleyici ve uyumlu olduğu kadar kararlı bir renktir de. Bolluk,
yenilenmecilik, istikrarlılık ve doğallık içeren tasarımlar için uygundur.
Zeytin yeşillerinin doğal dünyayı daha doğru yansıtmasına karşın parlak
yeşiller daha enerjik ve canlıdır. Koyu yeşiller ise daha stabil varlıklı
gösterir.
Örnekler
Bu
örnekteki yeşillerin baskınlığı had safhada yumuşatılmıştır ve bu sayede doğal
ve gerçek dünya ölçütlerinde bir kullanım sunmuştur.
Bu sitedeki header (üst şerit) daha
parlak bir yeşil kullanımı ve yaprak motifi ile birleşerek son derece doğal ve
enerjik bir çağrışım yaratmaktadır.
Bu sitedeki zeytin yeşili tonları
doğal hisler sağlamakla birlikte içerik adına oldukça alakalı görünmektedir.
Bu sitenin daha parlak, daha
nostaljik görünümlü yeşilleri daha dinç, zinde ve canlı bir hava vermektedir.
Bir başka zeytin yeşili ile çok doğal
bir görünüm örneği.
MAVİ (Ana Renk)
Mavi, ingiliz dilince sıklıkla üzüntü
ile ilişkilendirilir. Ayrıca mavi geniş ölçüde sakinliği ve sorumluluğu
göstermek için kullanılır. Açık maviler iç açıcı ve arkadaş canlısı iken koyu
maviler ise daha güçlü ve güvenilir durmaktadır. Mavi aynı zamanda barış ile
anılmakla birlikte bir çok kültürde ve gelenekte ruhani ve dini yan anlamları
ile de bilinir (örneğin, Meryem Ana genelde mavi kaftanı ile tarif edilir).
Mavinin
anlamı, barındırığı gölge ve renk gamına göre geniş oranda değişkenlik
gösterir. Tasarımda, mavinin seçtiğiniz kesin bir tonu o tasarımın
algılanmasında dev bir etki yaratacaktır. Açık maviler dinginleştirici ve
rahatlatıcıdır. Cırtlak maviler enerjik ve canlandırıcıdır. Koyu maviler kuvvet
ve güvenin önemli olduğu kurum sitelerinde ve tasarımlarında çok başarılı
sonuçlar verir.
Örnekler:
Canlı ve
hafif maviler tasarımı sıkıcılıktan kurtarırken, koyu maviler güven duygusu
aşılamaktadır.
Koyu mavi renk özellikle beyaz
arkaplan ile birleştirildiğinde bu siteye uzman bir his aşılamaktadır. Bölüm
bölüm küçükçe kullanılan açık mavi ise olaya biraz daha ilgi katıyor.
Bu sitede, kızıl kullanımlarla
vurgulanan parlak gök mavisi, siteye genç ve güncel bir vurgu katmaktadır.
Bu web sayfası ise genel olarak ferah
çağrışımlar yaratan mavilerin tonları ile birleştirilmiştir.
hafif, yumuşatılmış bu mavi siteye
dingin ve rahatlatıcı etki sağlamaktadır.
MOR (İkincil Renk)
Mor kraliyet
nüfuzuna sahip çağrışımları ile uzunca süre anılmıştır. Kırmızı ve mavinin
birleşimidir ve ikisinin de özelliklerini barındırır. Ayrıca yaratıcılık ve
hayal gücü ile de bağdaştırılmaktadır.
Tayland'da
mor, dulların yaslarının rengidir. Lavanta gibi açık renkler romantik olarak
düşünülürken, koyu mor ise geleneksel olarak refah ve kraliyet ile
benzeştirilmiştir.
Tasarımda
mor rengin koyu tonları varlık ve lüks hissi verir. Hafif morlar daha yumuşak
olup bahar ve romantizmi ifade eder.
Burada kullanılan
koyu ton, Asprey Luxury ürünlerinin markası için son derece uygun olan morun
kraliyet mirasını çağrıştırmasını sağlamaktadır.
Morun bu
örnekteki açık ve orta tonları yaratıcılık düşüncesini iyi iletiyor.
Daha parlak
ve kızıla çalan bir mor bu sitede hem zenginliği hem de enerjik bakışı
yakalayabiliyor.
Buradaki
koyu mor arkaplan sitenin geneline yaratıcı bir görünüm kazandırmaktadır.
Yukarda
gördüğünüz örnekte siyah ile bütünleştirilmiş koyu mor tonlar siteye kibarlık
ve son derece lüks imgeler katmaktadır.
Dengeleyiciler
Dengeleyiciler
sıklıkla tasarımın sahne arkasında hizmet ederler. Yaygın olarak daha parlak ve
çarpıcı renkler ile birleştirilmektedirler. Ama ayrıca kendi başlarına
tasarımda da kullanılabilirler ve çok yönlü biçimlendirmeler ortaya
çıkarabilmektedirler. Dengeleyici renklerdeki anlamlar ve izlenimler onları
çevreleyen sıcak ve soğuk renklere göre çok daha fazla etkiye sahiptir.
Siyah
Siyah,
dengeleyicilerin tartışmasız en güçlüsüdür. Olumlu yandan bakacak olursak
siyah, yaygın biçimde güç, seçkinlik ve resmiyet gibi anlamlara sahipken;
olumsuz yandan bakacak olur isek siyah, kötülük, ölüm ve gizem gibi anlamlara
da sahiptir. Siyah, batı toplumların geleneklerinde yasın, matemin rengidir. Ayrıca
bazı kültürlerde isyanla, Cadılar Bayramıyla ve okültizm ile de anılır.
Siyah, elit
tasarımlarda kullanıldığı gibi çoğunlukla gergin, stresli tasarımlarda da
kullanılmaktadır. Üstelik beraber kullanıldığı renge bağlı olarak muhafazakar
veya çağdaş, geleneksel ya da gelenekdışı anlamlara da yol açabilmektedir.
Tarafsız olmasından dolayı tasarımda siyah, genellikle tipografi ve diğer
işlevsel kısımlar için kullanılır. Bir tasarıma çok yönlülük ve gizem katmanın
kolay yollarından biri de siyahı kullanmaktır.
Örnekler
Parlak
renklerle ve koyu kahverengi ile bütünleştirilmiş siyah vurgular sayfanın
geneline gergin bir etki katmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder